De staatsbon van september 2023 is op vervaldag gekomen en veel beleggers bevinden zich nu op een strategisch kruispunt voor het beheer van hun beleggingen. Deze staatsbon was een groot succes, onder meer dankzij een aantrekkelijk fiscaal voordeel: een verlaagde roerende voorheffing van 15% in plaats van 30%. Voor alle staatsbons die nadien zijn uitgegeven, geldt een roerende voorheffing van 30% zoals ook voor de staatsbons recent uitgegeven in september 2024. In deze situatie, waarbij beleggers de mogelijkheden voor een herbelegging moeten bekijken, kan het zoeken naar oplossingen met een voordelige fiscaliteit een manier zijn om hun nettorendement te verhogen.
Hoewel de kortetermijnrente momenteel hoog blijft, is de Europese Centrale Bank (ECB) onlangs gestart met haar cyclus van renteverlagingen, nadat ze deze negen maanden ongewijzigd hield. Daarom kan het voor de belegger zinvol zijn om zijn beleggingsstrategie onder de loep te nemen en andere alternatieven te bestuderen.
Het nettorendement optimaliseren
Obligaties die al zijn uitgegeven en die gedurende hun hele looptijd geen of slechts een lage coupon uitkeren kunnen een interessante oplossing zijn. Kwaliteitsvolle staats- of bedrijfsobligaties, verhandelbaar op de secundaire markt, en uitgegeven op een moment dat de rentevoeten veel lager waren dan vandaag, kunnen nu op de secundaire markt worden gekocht voor bedragen die onder hun terugkoopprijs liggen. De vergoeding van de belegger komt dan hoofdzakelijk voort uit het verschil tussen de aankoopwaarde en de terugkoopwaarde van de obligatie. Als voorbeeld nemen we een obligatie die aan 100% is uitgegeven, aan 95% van haar nominale waarde is verworven en op de eindvervaldag aan 100% wordt terugbetaald. Het verschil van 5% tussen de aankoopprijs en de terugkoopprijs vormt de gerealiseerde winst. Een van de voordelen van deze strategie is dat die winst niet onderworpen is aan roerende voorheffing1, wat positief bijdraagt aan het nettorendement van de belegging2. Bovendien hebben sommige van die obligaties in bepaalde omstandigheden een rating die even goed of zelfs beter is dan die van de Belgische staat.
Waarom zijn die obligaties momenteel goedkoper?
Deze ‘window of opportunity’ is te verklaren door de stijging van de marktrente sinds begin 2022, waardoor de coupons van de daarna uitgegeven obligaties de hoogte zijn ingeduwd en de oude obligaties relatief minder aantrekkelijk en dus goedkoper zijn geworden. De aankoop van deze in prijs verlaagde obligaties laat toe om op de eindvervaldag te profiteren van een winst die vrijgesteld is van roerende voorheffing. Als de marktrente gaat dalen, zal de prijs van die obligaties opnieuw stijgen en zal deze ‘window of opportunity’ zich ook weer sluiten.
Deze obligaties bieden gevarieerde looptijden (bijvoorbeeld 6 tot 18 maanden na de vervaldag van de staatsbon van september 2023, evenals alternatieven op langere termijn). Zo kunt u aan verschillende beleggingsdoelstellingen voldoen. Deze flexibiliteit, gecombineerd met de gunstige fiscale behandeling, maakt dit tot een potentieel winstgevende herbeleggingsoplossing.
Meer weten over deze opportuniteiten? Uw adviseur staat klaar om u te begeleiden en u de verschillende herbeleggingsmogelijkheden voor te stellen die afgestemd zijn op uw financiële doelstellingen. Neem gerust contact op met uw adviseur om uw beleggingen en uw nettorendement te optimaliseren.
Ontvang het belangrijkste financiële nieuws per e-mail
Nog geen cliënt? Blijf toch op de hoogte over onze beleggingsopportuniteiten en nieuwigheden binnen onze beleggingsdiensten.
U kunt op elk moment uitschrijven.
Dit zou u ook kunnen interesseren
1 De roerende voorheffing wordt berekend op basis van het verschil tussen de terugkoopprijs en de uitgifteprijs evenals op de coupon. De coupon is vaak gelijk aan 0. De terugkoopprijs en de uitgifteprijs zijn vaak 100 en 100.
2 De fiscale behandeling hangt af van de individuele situatie van de cliënt en kan in de toekomst wijzigen. Wanneer verwezen wordt naar een fiscaal stelsel, dan dient dat te worden begrepen als het fiscaal stelsel van toepassing op een cliënt in de hoedanigheid van een natuurlijk persoon die Belgisch ingezetene is, die buiten zijn beroepsactiviteit in het kader van een normaal beheer van zijn privé-vermogen handelt.