Toegankelijkheidsverklaring
We stellen alles in het werk om een optimaal en voorspelbaar gebruik van onze bank- en e-commercediensten door personen met een handicap te garanderen, in overeenstemming met de Belgische wet van 5 november 2023 tot omzetting van Richtlijn (EU) 2019/882 van 17 april 2019 betreffende toegankelijkheidsvereisten (de 'European Accessibility Act' of 'EAA').
De 'bankdiensten' aan consumenten omvatten:
- Bepaalde betalingsdiensten (opening/sluiting van betaalrekeningen, domiciliëringen, overschrijvingen, betaalinstrumenten enz.).
- Bepaalde beleggingsdiensten (beleggingsadvies, portefeuillebeheer, bewaring van instrumenten enz.).
Consumentenkredieten en hypothecaire kredieten - De 'e-commercediensten' omvatten alle andere diensten die aan consumenten worden aangeboden en waarop kan worden ingeschreven via de digitale kanalen van de Bank.
Bepaalde verbeteringen zullen echter niet (onmiddellijk) mogelijk zijn, bijvoorbeeld wanneer een dienst te fundamenteel moet worden gewijzigd of de toegankelijkheidsvereisten een onevenredige last vormen voor de Bank. Ook is het mogelijk dat bepaalde inhoud, die niet aan de toegankelijkheidsverplichting onderworpen is, niet wordt aangepast.
A. Vereisten inzake informatie over onze diensten en hun toegankelijkheid
Wat we implementeren (conform de regelgeving):
- De Bank zorgt ervoor dat de informatie over de werking van haar bankdiensten begrijpelijk is en niet complexer wordt. Mocht een informatie echter niet duidelijk genoeg zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen (zie onderaan de pagina).
- De meeste informatie over de bankdiensten die beschikbaar zijn op onze website kan worden afgelezen met een geïntegreerde schermlezer.
- Video's met deze informatie worden ondertiteld en de afbeeldingen worden uitgelegd indien relevant.
- Het lettertype, de lettergrootte en het contrast van de teksten voldoen deels aan de Europese toegankelijkheidsnorm WACG 2.2 niveau AA. De optie om de grootte te wijzigen is geactiveerd in de MyBank-app.
- De in te vullen velden in formulieren, knoppen en checkboxen zijn niet altijd gekoppeld aan instructies of labels die het in te vullen veld uitleggen.
Dit zijn de punten die we nog verbeteren (gedeeltelijke non-conformiteit):
Hieronder vindt u een overzicht van de toegankelijkheidsvereisten waaraan we (nog) niet voldoen. Deze lijst zal worden bijgewerkt naarmate ons verbeteringsplan vordert.
- Bepaalde teksten en elementen (bijvoorbeeld iconen, afbeeldingen, ...) hebben onvoldoende kleurcontrast.
- Soms is kleur onze enige manier om informatie over te brengen.
- Niet alle pictogrammen of afbeeldingen bevatten betekenisvolle tekst.
- Bij een sterke vergroting kunnen teksten uit het beeldscherm steken of niet meer zichtbaar zijn. Veeg over het scherm om alle informatie te bekijken.
B. Vereisten voor onze website
Wat we implementeren (conform de regelgeving):
Onze website https://www.deutschebank.be voldoet volledig aan de vereisten van de Europese norm voor online toegankelijkheid WCAG 2.2 niveau AA. Bijvoorbeeld:
- Correct gebruik van contrasten en kleuren;
- Gebruik van alternatieve teksten voor afbeeldingen (niet-decoratief) en ondertiteling voor video's;
- Toegankelijkheid van navigatie, interacties en pagina's die met een toetsenbord (zonder muis) bruikbaar zijn;
- Formulering van de pagina's en inhoud in een eenvoudige en begrijpelijke taal;
- Gebruik van eigen code conform HTML-standaarden zodat schermlezers de inhoud correct kunnen interpreteren.
Hoe controleren we de toegankelijkheid van onze website?
De toegankelijkheid van onze website www.deutschebank.be wordt gecontroleerd door de module (plug-in) 'IBM Accessibility'.
C. Vereisten voor onze Online Banking-applicatie
Wat we implementeren (conform de regelgeving):
Onze Online Banking voldoet deels aan de vereisten van de Europese online toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.2 niveau AA. Bijvoorbeeld:
- Formulering van de pagina's en inhoud in een eenvoudige en begrijpelijke taal;
- De logische volgorde van de titels en ondertitels is correct;
- Geen enkele animatie wordt automatisch afgespeeld;
- Klikteksten zijn duidelijk en gemakkelijk te begrijpen;
- Online Banking is bruikbaar in landschaps- of portretmodus;
- De in te vullen velden in formulieren, knoppen en aankruisvakjes zijn gekoppeld aan instructies of labels die het in te vullen veld uitleggen.
Wist u ook dat wij u een digipass kunnen bezorgen die beter aansluit bij uw behoeften?
We stellen onze cliënten digipassen ter beschikking met grote toetsen en een voorleesfunctie. Als u dit nodig heeft of meer informatie wenst, neem dan contact op met uw adviseur.
Dit zijn de punten die we nog verbeteren (gedeeltelijke non-conformiteit):
- Niet alle teksten en elementen (bijvoorbeeld: iconen, afbeeldingen) beschikken over voldoende kleurcontrast;
- Soms is kleur onze enige manier om informatie over te brengen;
- Niet alle pictogrammen of afbeeldingen bevatten betekenisvolle tekst;
- Bij een sterke vergroting kunnen teksten uit het scherm steken of niet meer zichtbaar zijn;
- Als alleen het toetsenbord wordt gebruikt, is de focussequentie niet altijd correct. Daarmee bedoelen we de volgorde waarin een gebruiker de elementen van onze website bezoekt. Sommige bezoekers kunnen bijvoorbeeld geen muis gebruiken en zullen de tabtoets gebruiken om door de site te 'bladeren';
- Sommige pagina's kunnen niet correct worden bekeken met een schermlezer.
Hoe controleren we de toegankelijkheid van Online Banking?
De toegankelijkheid van Online Banking is onderworpen aan de tests van de plug-in 'IBM Accessibility'.
D. Vereisten voor onze mobiele toepassing MyBank
Wat we implementeren (conform de regelgeving):
Onze MyBank-applicatie voldoet deels aan de vereisten van de Europese norm voor online toegankelijkheid WCAG 2.2 niveau AA. Bijvoorbeeld:
- Formulering van de pagina's en inhoud in een eenvoudige en begrijpelijke taal;
- De logische volgorde van de titels en ondertitels is correct;
- Geen enkele animatie wordt automatisch afgespeeld;
- Klikteksten zijn duidelijk en gemakkelijk te begrijpen;
- De in te vullen velden in formulieren, knoppen en aankruisvakjes zijn gekoppeld aan instructies of labels die het in te vullen veld uitleggen.
Wist u ook dat wij u een digipass kunnen bezorgen die beter aansluit bij uw behoeften?
We stellen onze cliënten digipassen ter beschikking met grote toetsen en een voorleesfunctie. Als u dit nodig heeft of meer informatie wenst, neem dan contact op met uw adviseur.
Dit zijn de punten die we nog verbeteren (gedeeltelijke non-conformiteit):
- De MyBank-app is niet bruikbaar in landschapsmodus;
- Niet alle teksten en elementen (bijvoorbeeld: iconen, afbeeldingen) beschikken over voldoende kleurcontrast;
- Soms is kleur onze enige manier om informatie over te brengen;
- Bij een sterke vergroting kunnen teksten uit het scherm steken of niet meer zichtbaar zijn;
- Niet alle pictogrammen of afbeeldingen bevatten betekenisvolle tekst;
- Sommige pagina's kunnen niet correct worden bekeken met een schermlezer.
Hoe controleren we de toegankelijkheid van MyBank?
Voor de iOS- en Android-versies van de MyBank-app omvat het ontwikkelingsproces de tools ESLint en Pa11y.
E. Vereisten op het niveau van de ondersteunende diensten
We geven trainingen over toegankelijkheidsnormen voor een deel van het Client Solutions-team van Deutsche Bank.
Hebt u vragen of suggesties?
We werken voortdurend aan het verbeteren van onze diensten om uw ervaring zo aangenaam mogelijk te maken. Hebt u vragen, opmerkingen of suggesties over de toegankelijkheid van onze website, Online Banking of onze mobiele applicatie MyBank, neem dan gerust contact met ons op:
- Via de website van de Bank www.deutschebank.be, rubriek 'Contacteer ons';
- Via uw Online Banking.
Hebt u een opmerking of klacht?
U kunt deze ook indienen volgens de voorwaarden die worden uiteengezet op onze pagina Juridische informatie.
Datum laatste wijziging: 18/06/2025.