Zo wapent u zich beter tegen phishing en online fraude

Dagelijks bankieren - 2 september 2024

Zo wapent u zich beter tegen phishing en online fraude

De meest voorkomende strategieën herkennen

  • Social engineering: een manipulatietechniek die wordt gebruikt om vertrouwelijke informatie te stelen, toegang te krijgen tot computerprogramma’s of u over te halen bepaalde acties uit te voeren. De fraudeurs spelen daarbij eerder in op menselijke kwetsbaarheden in plaats van technische kwetsbaarheden (zoals paswoorden kraken of gaten in de beveiliging vinden). Ze misbruiken uw vertrouwen, of wekken angst op om u tot actie te bewegen. Ze sturen bijvoorbeeld dringende e-mails die zogenaamd afkomstig zijn van openbare dienstverleners, belastingdiensten of e-commerceplatforms, waarbij u aangespoord wordt om verdachte activiteiten te controleren of openstaande schulden te vereffenen.
  • Geavanceerde phishing: valse e-mails en websites zijn steeds moeilijker te onderscheiden van echte. Fraudeurs gebruiken officiële logo’s en lay-outs die perfecte kopieën zijn van uw vertrouwde webshop of bank.
  • Gepersonaliseerde berichten en aanvallen: met behulp van informatie uit sociale netwerken genereren fraudeurs berichten die erg gepersonaliseerd zijn. Deze berichten komen heel geloofwaardig over, waardoor u geen seconde twijfelt over hun legitimiteit.

Courante waarschuwingssignalen herkennen

Het herkennen van de waarschuwingssignalen is cruciaal om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van fraude.

  • Grammaticale fouten: hoewel phishing e-mails steeds geavanceerder worden, bevatten ze soms nog spellings- of grammaticale fouten. Dit kan een indicator zijn dat er iets mis is.
  • Verdachte e-mailadressen: het e-mailadres van de afzender wijkt af van het normale e-mailadres van het bedrijf dat hij/zij beweert te vertegenwoordigen. Ontvangt u bijvoorbeeld een e-mail van “[naam]@banking-security.com” in plaats van “[naam]@info.deutschebank .be” of “@db.com”, dan heeft u misschien met een oplichter te maken.
  • Vervalste URL’s: navigeer met uw muis over de link voordat u erop klikt om de echte URL te zien. Phishing-links kunnen vergelijkbare, maar andere domeinnamen bevatten dan legitieme sites, zoals “deutschebqnk.com” in plaats van “deutschebank.be ”.
  • Fraude via telefoon, sms, whatsapp en sociale netwerken: fraudeurs gebruiken ook andere kanalen om u te misleiden. Wees op uw hoede voor telefoontjes of berichten die beweren van uw bank of andere instellingen te komen, vooral als ze om persoonlijke of financiële informatie vragen.
  • Te mooi om waar te zijn: wees achterdochtig als u een uitzonderlijk winstgevende, of exclusieve investering wordt aangeboden. Als u tickets vindt voor een uitverkocht evenement buiten de officiële circuits of als u een wedstrijd wint waaraan u niet deelnam, is er wellicht iets niet pluis.

    Door voorzorgsmaatregelen te nemen en op de hoogte te blijven van nieuwe fraudetechnieken kan u de risico’s aanzienlijk verkleinen. Twijfelt u? Klik of reageer dan niet en neem indien nodig contact op met het betreffende bedrijf of uw bank via de officiële kanalen. Deel nooit uw inloggegevens, wachtwoorden, pincodes of andere vertrouwelijke informatie, zelfs niet als het verzoek van een betrouwbare bron komt. Banken en bedrijven zullen u nooit om dergelijke informatie vragen via e-mail, telefoon of sms.

    Hoe leest u op een correcte manier een webadres?

    Nagaan of een webadres correct is, lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Oplichters weten echter precies hoe ze u kunnen misleiden. Om te begrijpen naar welke site u wordt doorgestuurd, volgt u deze stappen:

    1. Identificeer de eerste enkele schuine streep (/) na “https” (dus niet de dubbele //).
    2. Ga twee punten terug.
    3. Wat zich tussen de eerste van deze twee punten en de schuine streep bevindt, is de site waarnaar u wordt doorgestuurd.

    Laten we dit verduidelijken met enkele voorbeelden:

    • https://www.deutschebank.be/nl/ Hier is deutschebank.be de naam van de site waarnaar u wordt doorgestuurd.
    • https://deutschebank.security.be/nl In dit geval wordt u doorgestuurd naar een site genaamd security.be, en niet naar deutschebank.be.

    Check altijd of de domeinnaam overeenkomt met de correcte domeinnaam, ongeacht of het gaat om uw streamingdienst, bank of een andere dienstverlener. Door dit te controleren, beschermt u zich beter tegen phishing en andere vormen van online fraude.

    Ga voor meer tips en informatie over de veiligheid van uw bankverrichtingen naar onze pagina ‘Veiligheid’.

    Beleggingsfraude kan u duur komen te staan

    Bij beleggingsfraude proberen oplichters u ertoe aan te zetten te investeren in waardeloze of onbestaande projecten, munten of andere financiële instrumenten of activa zoals cryptomunten. Om Belgen bewuster te maken van deze problematiek, bundelden Febelfin, de FSMA, de federale politie en het Centrum voor Cyberveiligheid de krachten, en maakten ze een video.

    Denkt u het slachtoffer te zijn van fraude?

    Blokkeer uw onlinediensten van Deutsche Bank (24/7)
door te bellen naar +32 (0)2 551 99 98.

    Om uw kaarten te blokkeren, belt u Card Stop (24/7) op 078 170 170.

    Ontvang het belangrijkste financiële nieuws per e-mail

    Nog geen cliënt? Blijf toch op de hoogte over onze beleggingsopportuniteiten en nieuwigheden binnen onze beleggingsdiensten.
    U kunt op elk moment uitschrijven.

    Deel dit artikel


    Laat u niet vangen door beleggingsfraude

    13 februari 2024

    Laat u niet vangen door beleggingsfraude

    Hoe herkent u phishing?

    13 oktober 2022

    Hoe herkent u phishing?

    Zonder geldzorgen op reis: een handleiding

    22 juni 2023

    Zonder geldzorgen op reis: een handleiding

    ×