Laat je niet vangen door beleggingsfraude

Dagelijks bankieren - 13 februari 2024

Laat u niet vangen door beleggingsfraude


Artikel gebaseerd op de online sensibiliseringscampagne over beleggingsfraude van de FSMA1

We hebben al meermaals gecommuniceerd over de risico's van fraude bij bankverrichtingen. Zo is phishing een onderwerp dat al meermaals aan bod is gekomen. Phishing is een techniek die fraudeurs gebruiken om bankgegevens of inloggegevens voor financiële diensten te verkrijgen en zo geld te stelen.

Omdat fraudeurs voortdurend op zoek zijn naar nieuwe manieren om geld van hun slachtoffers te stelen, is het belangrijk om veiligheidsmaatregelen te nemen om uw bezittingen te beschermen. Daarom stellen we in dit artikel een andere vorm van fraude voor die steeds vaker voorkomt: beleggingsfraude.

Beleggingsfraudeurs gaan steeds slimmer te werk

Online beleggen komt met heel wat risico’s. Met valse beloftes doen fraudeurs u voorstellen die te mooi zijn om waar te zijn. Als u niet oplet, bent u opgelicht voor u het weet.

Ontdek de video van Wikifin (FSMA): Laat u niet vangen door beleggingsfraude! - YouTube

Hoe herkent u nu frauduleuze aanbiedingen?

Fraudeurs proberen u op erg inventieve manieren om de tuin te leiden. Op allerlei manieren proberen ze met u in contact te komen en zo uw vertrouwen te winnen. Per mail of telefoon, via valse advertenties, … Voordat u op een aanbod ingaat, leest u best eerst onze tips om te voorkomen dat u opgelicht wordt. Zo bent u beter beschermd tegen beleggingsfraude.

  • Tip 1: Controleer de identiteit van de aanbieder
    Als een persoon of onderneming u financiële diensten of producten aanbiedt, controleer dan altijd of ze hiervoor een vergunning hebben. Vertrouw nooit een vennootschap die niet duidelijk kan worden geïdentificeerd. De FSMA publiceert lijsten van ondernemingen die een vergunning hebben om financiële producten en diensten aan te bieden. Staat de aanbieder er niet op, wees dan extra voorzichtig en ga niet zomaar in op het aanbod.
  • Tip 2: Pas op voor cloned firms!
    Zelfs als u denkt dat u de aanbieder kent, let extra op en controleer de contactgegevens van de entiteit met wie u contact hebt. Veel oplichters misbruiken de naam van een gekende onderneming of van een bedrijf met een vergunning. Dit noemt men "cloned firms".
  • Tip 3: Doe geen stortingen naar het buitenland
    Ga nooit onmiddellijk in op een aanbod. U doet er goed aan om nee te antwoorden of om niet direct in te stemmen. Dat geeft u tijd om informatie op te zoeken over de aanbieder. Kijk het adres van de website en e-mail goed na.
    Een adres in het buitenland, zeker buiten de Europese Unie, maakt het moeilijk de aanbieder opnieuw te contacteren als u later problemen zou hebben.
  • Tip 4: Wees kritisch voor wat u krijgt aangeboden
    Weet wat de aanbieding inhoudt. Beoordeel de informatie kritisch. Als ze te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo. Weet wat u koopt en waarvoor uw geld wordt gebruikt. Als iemand ingewikkelde beleggingen wil verkopen die u niet begrijpt, wees dan op uw hoede.
  • Tip 5: Bij twijfel, neem contact op met de FSMA!
    U kunt aan de FSMA vragen stellen over een mogelijk frauduleus beleggingsaanbod. Indien u twijfels hebt, volstaat het om het contactformulier in te vullen.

Het is ook belangrijk om in alle omstandigheden waakzaam te blijven. Hier zijn 3 basisregels:

  1. Let op wanneer u vanuit een e-mail doorklikt naar Online Banking.
    Als u op een link in een e-mail klikt, controleer dan of het internetadres van de pagina waar de link toe leidt beveiligd is. U kunt controleren of het internetadres van een pagina beveiligd is door na te gaan of het begint met https (waarbij de ‘s’ staat voor ‘secured’). Het beveiligde adres van Online Banking is https://onlinebanking.deutschebank.be
  2. Let goed op wat u ondertekent wanneer u een transactie uitvoert.
    Kwaadaardige software kan soms transacties (rekeningnummers, ISIN codes en/of bedragen) wijzigen. U kunt dus best zorgvuldig nakijken wat u ondertekent: druk op ‘Wat is dit?’ (in het transactiescherm van Online Banking) en controleer of de cijfers die in de digipass ingegeven moeten worden correct zijn. De cijfers komen overeen met het rekeningnummer en/of het bedrag. Afhankelijk van de transactie zullen er geen, één of meerdere controlegetallen in de digipass ingegeven moeten worden.
  3. Deel nooit uw gebruikersnaam en pincode mee. Schrijf ze ook nergens op.
    Geef ook nooit uw digipass, gebruikersnaam, pincode of de door de digipass gegenereerde unieke code aan derden... Deutsche Bank zal u nooit vragen om uw gebruikersnaam, de pincode van uw digipass of de door de digipass gegenereerde unieke code mee te delen en dit noch mondeling, noch per brief, noch per e-mail, noch via een pop-up scherm. Geef ook nooit deze gegevens als u zogezegd wordt opgebeld voor technische problemen. Uw bank- of inloggegevens zullen ook nooit op een andere website gevraagd worden dan op onze beveiligde Online Banking website.

Ga voor meer tips en informatie over de veiligheid van uw bankverrichtingen naar onze pagina ‘Veiligheid’.

Denkt u dat u het slachtoffer bent van fraude?

Blokkeer uw onlinediensten van Deutsche Bank (24/7)
door te bellen naar +32 (0)2 551 99 98.

Om uw kaarten te blokkeren, belt u Card Stop (24/7) op 078 170 170.

Deel dit artikel


3 basisregels om internetfraude te vermijden

15 februari 2023

3 basisregels om internetfraude te vermijden

Hoe herkent u phishing?

13 oktober 2023

Hoe herkent u phishing?

Voor phishing blijft het nog code rood

17 mei 2022

Voor phishing blijft het nog code rood

1 Financial Services and Markets Authority.

×