Voor phishing blijft het nog code rood

Beleggen - 17 mei 2022

Voor phishing blijft het nog code rood

Samengevat:
  • Hoewel bankieren en betalen in principe steeds veiliger worden, blijven fraudeurs nieuwe manieren ontwikkelen om u toch in de val te laten trappen.
  • Klik nooit op een link van een onbekende afzender en geef nooit de codes van uw bankkaart of digipass in buiten een beveiligde omgeving.

Meer dan 4,5 miljoen. Zo veel berichten stuurden Belgen vorig jaar door naar verdacht@safeonweb.be. En dat zijn enkel maar de dubieuze berichten die we samen rapporteerden. Vooral phishing blijft een populaire techniek. Hierbij proberen criminelen aan uw (bank)gegevens te komen terwijl ze zich voordoen als een betrouwbare organisatie of persoon. Dat doen ze via mail, sms, app’je, telefonisch, sociale media ...

Vooral de itsme®-applicatie is de jongste tijd populair om u te misleiden. Veel Belgen kregen een sms waarin staat dat hun itsme®-account is geblokkeerd en waarin hen wordt gevraagd op een link te klikken. Die link leidt naar een pagina die sterk op de echte itsme®-pagina gelijkt, waar de oplichters om gegevens vragen waarmee ze toegang kunnen krijgen tot uw bankrekening. Ook voor My eBox (een portaal voor overheidsdocumenten) circuleren er bijzonder overtuigende e-mails. E-mails met het logo van Deutsche Bank doen eveneens de ronde.

Wat moet u doen als u zo’n bericht ontvangt? Eerst en vooral zijn dergelijke berichten of vragen altijd verdacht. Geen enkele officiële organisatie zal u per sms, e-mail of telefoon vragen een handeling uit te voeren waarvoor het gebruik van uw digipass of andere vertrouwelijke gegevens vereist is. Als u twijfelt, ga dan via uw browser naar de officiële website, zonder te klikken op de link die u ontving. Als u helaas uw bankgegevens doorgaf of denkt dat u de veiligheid van uw rekening in gevaar bracht, neem dan meteen contact op met uw bank.

Meld fraude en vraag om de blokkering van uw onlinediensten op het nummer +32 (0)2 551 99 98 (24/7).

Nieuw nummer Card Stop: 078 170 170

Is uw debet- of kredietkaart gestolen, of bent u hem kwijt? Vermoedt u fraude met uw kaart? Of is er vertrouwelijke info over uw kaart per ongeluk openbaar gemaakt? Dan belt u meteen Card Stop op 078 170 170 om uw kaart te blokkeren. Via dit nieuwe nummer betaalt u niet langer 30 eurocent per minuut, enkel de kosten van een normaal telefoongesprek. Het oude nummer blijft nog even actief, maar het is een slim idee om het nieuwe nummer nu meteen in uw telefoon op te slaan. Zo heeft u het altijd bij de hand, zonder kostbare tijd te verliezen.

Al onze tips om u te beschermen tegen fraudeurs?


Deel dit artikel


Dit zou u ook kunnen interesseren

11 februari 2022

Betaalt u straks met e-euro’s?

10 augustus 2021

Een veilige zomer zonder geldzorgen

18 november 2020

Diefstal via kluisrekeningfraude. Wat moet u weten?

×