Geschreven door
Achiel Keppens
Head of Direct Channels
Samengevat
U krijgt een telefoontje van iemand die zich uitgeeft voor een medewerker van uw bank. De beller beschikt over heel wat informatie: uw naam, uw rekeningnummers en zelfs het bedrag dat er op uw rekeningen staat. Deze persoon vertelt dat u gehackt bent en dat u uw geld naar een veilige rekening moet overschrijven, de zogenaamde kluisrekening. In feite tracht de fraudeur het geld zelf in handen te krijgen.
Het bijzondere aan kluisrekeningfraude is dat de oplichting in twee stappen gebeurt. Het is als het ware Phishing 2.0. Eerst ontvangt de klant een mail, een sms of een link die van de bank lijkt te komen. Via dat bericht trachten de fraudeurs een aantal gegevens van het potentiële slachtoffer te pakken te krijgen, zoals bijvoorbeeld uw naam, telefoonnummer, kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Geeft u deze gegevens door, dan kunnen de cybercriminelen uw rekeninginformatie inkijken, verrichtingen uitvoeren en informatie sprokkelen om u te overtuigen dat ze echt voor de bank werken.
U moet beseffen dat elk bericht waarin uw bank u naar uw persoonlijke codes vraagt of u verzoekt om geld naar een andere rekening over te schrijven, vals is. Uw bank vraagt u nooit om persoonlijke bankcodes door te geven of geld over te schrijven naar een andere rekening. Niet via de telefoon, niet via mail, Whatsapp, sociale media of welk kanaal dan ook.
Volgens de Belgische bankfederatie Febelfin nemen fraudeurs momenteel vooral senioren in het vizier. Ze doen dat omdat oudere mensen minder vertrouwd zijn met telefonische en online fraude en omdat de doelgroep vaak een mooi kapitaal heeft opgebouwd.
Wanneer u onze 9 praktische tips toepast, kan u fraudeurs te snel af zijn. We zetten de algemene principes nog eens op een rij: