Geschreven door
Diego Jimenez-Albarracin Casado
Investment Officer Europe
Die drie trends hebben niet alleen een grote invloed op heel wat andere sectoren, maar ook op hoe we in het algemeen leven.
Slimme mobiliteit bestaat niet uit één oplossing, maar is een complexe mix van producten, projecten en diensten. Enkele belangrijke principes van slimme mobiliteit zijn schone technologie, veiligheid, efficiëntie, integratie, betaalbaarheid, sociale voordelen en flexibiliteit.
Als alle weggebruikers en transportmiddelen in een stedelijke omgeving onderling verbonden worden, kunnen onze straten beter benut worden en krijgen verkeerscentra ongeziene mogelijkheden om het verkeer in goede banen te leiden. Softwareplatforms integreren nieuwe bronnen van 'floating car data', waaronder smartphones en geconnecteerde voertuigen, als aanvulling op of ter vervanging van traditionele gegevensbronnen zoals sensoren langs de weg.
Steden moeten ervoor zorgen dat hun technologische infrastructuur gelijke tred houdt met de eisen van het big data-tijdperk. Een robuust en geconnecteerd telecommunicatienetwerk is van cruciaal belang om de markt van de EV's (elektrische voertuigen) en AV's (autonome voertuigen) verder te doen groeien. EV's en AV's zijn maar één onderdeel van een grotere revolutie op het vlak van mobiliteit. Ze geven echter een concreet voorbeeld van hoe steden sensoren, het internet der dingen (Internet of Things - IoT) en big data zullen gebruiken om de levenskwaliteit te verbeteren en de negatieve impact op het milieu te verminderen.
De interactie tussen nieuwe voertuigen en externe objecten en infrastructuur zal de stedelijke mobiliteit helpen transformeren. Connectiviteit tussen of met voertuigen werkt in verschillende richtingen: voertuig naar voetganger, voertuig naar voertuig, voertuig naar apparaat, voertuig naar woning (voor extra stroombehoefte), voertuig naar netwerk, voertuig naar elektriciteitsnet (om opgeslagen elektriciteit terug te geven tijdens piekuren), voertuig naar infrastructuur (om meer te weten te komen over files, wegomstandigheden, parkeerplaatsen en andere informatie), enz.
De meest geavanceerde auto's hebben nu al meer dan 100 sensoren aan boord, die meerdere gigabytes aan gegevens per uur genereren. Uitgebreide gegevensverzameling en -analyse zal het verkeer vlotter laten verlopen en opstoppingen en ongevallen in de stad verminderen. De integratie van gegevens van een stadsnetwerk (bijvoorbeeld afkomstig van camera's op verkeerslichten) zal dan weer helpen om de verkeersstromen te optimaliseren.
Gedeelde transportsystemen omvatten onder andere autodelen, delen van tweewielers, carpoolen, realtime ritdelen, slugging (casual carpoolen), bussen en bestelwagens voor gemeenschappelijk vervoer, vraagafhankelijk vervoer, verschillende taxiprojecten en zelfs liften en de vele varianten ervan. De uitbreiding van deze en andere mobiliteitsoplossingen, waaronder stedelijke luchtmobiliteit, verandert de manier waarop we ons verplaatsen. Er is vandaag keuze uit verschillende kostenefficiënte en gebruiksvriendelijke alternatieven voor het bezit van een auto, en de mogelijkheden zullen de komende tien jaar alleen maar toenemen.
Volgens Bloomberg1 zouden de inkomsten van de wereldwijde automobielsector tegen 2030 bijna verdubbelen, tot 6.600 miljard dollar. Ongeveer de helft van die stijging kan komen van gedeelde mobiliteitsdiensten.
De vraag is wie het grootste deel van deze verwachte groei te pakken zal krijgen. Sommige autofabrikanten hebben zichzelf al gepositioneerd door hun eigen diensten te exploiteren (of door samen te werken met anderen).
Volgens McKinsey is de markt van de gedeelde mobiliteit in China, Europa en de Verenigde Staten (de drie grootste markten) nu al meer dan 60 miljard dollar waard2. In de toekomst kan de groei nog forser toenemen, naarmate robotaxi's en -shuttles gangbaarder worden en stedelijke luchtmobiliteit de pilootfase ontgroeit. Als dit momentum aanhoudt, verwacht het adviesbureau dat gedeelde mobiliteitsoplossingen tot 2030 met meer dan 20% per jaar zullen groeien.
Hoewel gedeelde mobiliteit een recente trend is, heeft deze ervoor gezorgd dat de voorkeuren van de consument snel verschoven zijn van 'een eigen auto' naar alternatieve vormen van vervoer. Het gaat met andere woorden om een uiterst disruptieve evolutie. Veel van de bijbehorende veranderingen zullen positief zijn. De groei van gedeelde mobiliteit zal nieuwe kansen creëren voor tal van bedrijven, waaronder autofabrikanten, leveranciers, technologiebedrijven en lucht- en ruimtevaartexperts.
Er zijn verschillende manieren om het thema slimme mobiliteit te benaderen. Hieronder stellen we er vier voor:
Fabrikanten
Leveranciers van onderdelen
Infrastructuur
Connectiviteit
Alles bij elkaar genomen, zou slimme mobiliteit aanzienlijke beleggingskansen moeten bieden. Er zal fors geïnvesteerd moeten worden in het elektriciteits- en distributienet en in de uitrol van de laadinfrastructuur. Mogelijk zullen er sectoroverschrijdende allianties worden aangegaan (bijvoorbeeld tussen energiebedrijven, autofabrikanten, nutsbedrijven en aanbieders van netwerkdiensten) om de ondersteunde infrastructuur voor EV's te ontwikkelen.
Sommige bedrijven, zoals leveranciers van sensoren en connectiviteitsgerelateerde systemen, zullen erbij winnen, terwijl fabrikanten van onderdelen voor verbrandingsmotoren hun bedrijfsmodel zullen moeten herzien naarmate elektrische voertuigen verder hun intrede doen in de auto- en vrachtwagenmarkt.
Om een idee te krijgen van de volledige impact van slimme mobiliteit, moeten we echter ook kijken naar de impact van gedeelde mobiliteit en voertuigconnectiviteit op aspecten zoals rij- en parkeeromstandigheden, reistijden, stress en aantal ongevallen. Wat dat laatste betreft, zien we dankzij de invoering van veiligheidsvoorzieningen en -systemen al duidelijke verbeteringen.
Er is nog veel discussie over welke invloed stadsplanning zal ondervinden van slimme mobiliteit. Mogelijk zou de verkeerdrukte in de stad kunnen afnemen en daarmee ook de behoefte aan meerdere rijstroken. De bespaarde ruimte zou dan gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld woningen of groene zones.
Daarentegen zou de vraag naar voertuigen net kunnen toenemen door het gebruiksgemak, de lagere kostprijs, het comfort en de efficiëntie van een geautomatiseerde wereld. Dat zou dan mogelijk gecompenseerd moeten worden via hogere kosten voor verplaatsingen en leveringen op piekmomenten.
Een ander effect zal wellicht zijn dat de vraag naar kobalt en lithium voor de productie van batterijen behoorlijk zal stijgen.
Al met al zal slimme mobiliteit gevolgen hebben voor veel van onze andere belangrijke beleggingsthema's, zoals de snelle uitrol van 5G, verantwoord bronnenbeheer of 'resource stewardship’, artificiële intelligentie, cyberbeveiliging, de blauwe economie (via het winnen van mineralen) en ESG in het algemeen.
1 Bron: Bloomberg (2021): Nicholas Albanese: ‘China Ramps Up its Autonomous Vehicle Development?’ https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2021-05-04/hyperdrive-daily-china-ramps-up-its-autonomous-vehicle-development
2 Bron: McKinsey (2021). Kersten Heineke, Timo Möller, AsutoshPadhi, Dennis Schwedhelm, and Andreas Tschiesner: The irresistible momentum behind clean, electric, connected mobility: Four key trends. April, 2021
3 De term 'fonds' is de gebruikelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB), die kan bestaan onder het statuut van een ICBE (UCITS) of een AICB (niet-UCITS), en die diverse rechtsvormen kan aannemen (bevek, GBF enz.). Een ICB kan compartimenten bevatten. De fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen zowel stijgen als dalen en mogelijk krijgen beleggers het bedrag van hun belegging niet terug.