Hoe kan ik beleggingen (ver)kopen op mijn smartphone of tablet?
Sinds eind vorig jaar kunt u al aandelen1 verhandelen in de MyBank-app. Nu is het ook mogelijk om obligaties, trackers (ETF’s)2 en beleggingsfondsen3 te kopen4 en te verkopen.
Open de MyBank-app5 en log in. Ga in het menu naar ‘Beleggingen’. Zodra u uw portefeuille geopend heeft, voert u een zoekopdracht uit om het gewenste effect te vinden en uw order te plaatsen.
Om een effect te verkopen gaat u in het menu eveneens naar ‘Beleggingen’. Ga naar het ‘Portefeuilleoverzicht’ en selecteer in uw overzicht het effect dat u wil verkopen.
Hoe ruim is het aanbod?
In de MyBank-app kunt u aandelen aan- en verkopen op 35 markten in Europa, Noord-Amerika en Azië (plus Australië). De meeste belangrijke markten zijn vertegenwoordigd6. Daarnaast kan u alle beschikbare fondsen uit ons aanbod kopen. Dat zijn er zo’n 2.000, beheerd door meer dan 30 gerenommeerde beheerders. Bijkomend heeft u toegang tot een aanbod van ongeveer 500 trackers en 1.800 individuele obligaties.
Moet ik deze producten via de app kopen?
Nee, helemaal niet. De app is een aanvulling op de andere kanalen. U kunt uiteraard steeds orders online uitvoeren via Online Banking. Surf daarvoor naar onlinebanking.deutschebank.be of klik op onze homepage op de knop ‘Online Banking’ in de rechterbovenhoek.
U kunt ook steeds orders plaatsen door onze Equity Desk te contacteren op 078 152 142 (van maandag tot vrijdag tussen 9 en 19 uur), of na afspraak in uw Advisory Center.
Goed om weten: 75% van de effectentransacties wordt digitaal door de cliënten zelf uitgevoerd, maar in 77% van de gevallen wordt die transactie voorafgegaan door een menselijke interactie met een van onze medewerkers. De nieuwe mogelijkheden in MyBank zijn er dus louter om uw gebruikservaring te verbeteren, niet ter vervanging van bestaande services.
Welke type orders kan ik invoeren?
Voor obligaties kunt u in de app markt- en limietorders plaatsen. Voor aandelen en trackers kunt u daarenboven ook stop-loss- en stop-limietorders plaatsen.
- Marktorder: u (ver)koopt direct tegen de actuele marktprijs.
- Limietorder: u (ver)koopt pas als een effect een bepaalde prijs bereikt.
- Stop-loss order: u verkoopt automatisch als een effect onder een bepaalde prijs daalt.
- Stop-limiet order: dit is een combinatie van een stop-loss en een limietorder. U stelt twee prijzen in: een stopprijs en een limietprijs. Als de stopprijs wordt bereikt, wordt uw order een limietorder om te (ver)kopen tegen de limietprijs of beter.
Voor de meeste fondsen wordt de netto-inventariswaarde (NIW) dagelijks berekend. Deze NIW wordt ’s anderendaags gepubliceerd. U koopt of verkoopt dus niet aan deze gepubliceerde NIW, maar wel aan de NIW die berekend wordt na uw order. Dit betekent dat de effectieve transactieprijs afhankelijk is van de marktomstandigheden en de activiteit binnen het fonds.
Goed om weten: periodiek inschrijven in een beleggingsfonds (DB Investment Plan) kan (nog) niet via de app, wel via Online Banking.
Waar vind ik een overzicht van mijn lopende orders?
Open de MyBank-app. Ga in het menu naar ‘Beleggingen’. Zodra uw portefeuille geopend is, selecteert u ‘Beheer van uw orders’. In het overzicht vindt u niet alleen de lopende orders die u in de app invoerde. U ziet ook de eventuele lopende orders die u in Online Banking invoerde of telefonisch doorgaf. In het overzicht kunt u eveneens de historiek van uw uitgevoerde orders bekijken.
Is het veilig om transacties uit te voeren via de app?
Hoewel het heel eenvoudig is om transacties uit te voeren in de app, blijft dezelfde hoge standaard van veiligheid van kracht. Als u effecten heeft verkocht en u wilt het geld overschrijven naar een externe rekening, dan zult u zich altijd bijkomend moeten authenticeren met uw digipass of persoonlijke pincode. Dezelfde strenge veiligheidsmechanismen als bij Online Banking zijn dus van kracht.
Wat als ik nog (technische) vragen heb?
- Ondervindt u een technisch probleem of heeft u een bijkomende vraag over de MyBank-app? We helpen u graag verder. Bel naar 078 155 152 (maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur, en in het weekend van 9 tot 17 uur) en we staan u met plezier bij.
- Zijn de nieuwe functies nog niet beschikbaar in uw MyBank-app? Ga naar de App Store of Google Play om uw app te updaten. Heeft u de MyBank-app nog niet? Download hem gratis, eveneens via de App Store of via Google Play.
- Gebruikt u de app voor de eerste keer, dan hebt u eenmalig uw Online Banking-gebruikersnaam en digipass nodig. Als u die nog niet hebt, dan kunt u die eenvoudig aanvragen op deutschebank.be/selfservice.
Ontvang het belangrijkste financiële nieuws per e-mail
Nog geen cliënt? Blijf toch op de hoogte over onze beleggingsopportuniteiten en nieuwigheden binnen onze beleggingsdiensten.
U kunt op elk moment uitschrijven.

30 augustus 2024
Kaart deblokkeren? Attest aanvragen? … Dat gaat vlot in de Self-service zone
1 Deutsche Bank AG, Bijkantoor Brussel biedt geen koop- en verkoopadviezen voor individuele aandelen en obligaties.
2 Trackers, ook wel ETF's (Exchange Traded Fund) genoemd, zijn fondsen die op de beurs noteren, waardoor u ze gedurende de hele beursdag kunt kopen en verkopen, zoals beursgenoteerde effecten. Trackers streven ernaar het verloop van een vooraf bepaalde beursindex zo getrouw mogelijk na te bootsen.
3 De term 'fonds' is de gebruikelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB), die kan bestaan onder het statuut van een ICBE (UCITS) of een AICB (niet-UCITS), en die diverse rechtsvormen kan aannemen (bevek, GBF enz.). Een ICB kan compartimenten bevatten. De fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen zowel stijgen als dalen en mogelijk krijgen beleggers het bedrag van hun belegging niet terug.
4 Na het ontdekken van de wettelijk verplichte informatie en documenten, en indien uw Financial ID het toelaat
5 De mobiele app van Deutsche Bank AG, Bijkantoor Brussel.
6 U kan de ‘Lijst van de voornaamste gereglementeerde markten’ terugvinden in de MiFID-brochure onder hoofdstuk 13 ‘Beleid inzake optimale uitvoering van orders’, beschikbaar op deutschebank.be/mifid.