Hoe beleggen in een wereld die altijd verandert?

Beleggen

Hoe beleggen in een wereld die altijd verandert?

27 juli 2021 - leestijd 2 min. 30

Geschreven door

Knut Huys
Senior Fund of Funds Manager

Samengevat:
  • Vandaag transformeert de wereld en economie sneller dan ooit. Beleggingshypes onderscheiden van duurzame groeiverhalen is een moeilijke klus.
  • Voor dividendbeleggers komt daarbij dat enkele typische dividendsectoren vandaag structurele tegenwind krijgen.
  • Een strategie om mee te surfen met de globale megatrends, is door onrechtstreeks te beleggen in een selectie van zowel jonge als gevestigde multinationale bedrijven.

Begin jaren 70 had u als belegger grote winsten kunnen boeken als u in aandelen van grondstoffenproducenten zoals olie en metalen had belegd. Zette u in de jaren 70 en 80 in op de opkomst van home computers en persoonlijke elektronica, dan had u opnieuw een goede zet gedaan. In de jaren 90 was het de beurt aan telecom, media en technologie, dankzij de nieuwe generatie mobiele communicatie. In de jaren 2000 stond de opkomst van groeilanden en snelle urbanisatie in China dan weer in de kijker, met mijnbouw en consumentenproducten als winnende sectoren. Het voorbije decennium was het tijdperk van digitale disruptie met e-commerce en internetplatforms die als winnaars uit de bus kwamen.

Wie zoekt, die raakt soms verdwaald

Als belegger blijft het ook vandaag zaak om opportuniteiten te vinden die voortkomen uit veranderende handelspatronen en structurele evoluties binnen de wereldeconomie. Alleen: die wereldeconomie omwentelt de jongste decennia sneller dan ooit. In de praktijk is het ook niet eenvoudig om het verschil in te schatten tussen kortstondige of te enge beleggingshypes en groeiverhalen met een lange houdbaarheidsdatum.

Voor dividendbeleggers komt daarbij dat enkele typische dividendsectoren vandaag structurele tegenwind krijgen: de oliesector (omwille van de potentiële langdurige daling van de vraag en de klimaatproblematiek), telecom (omwille van de gigantische investeringskosten voor nieuwe technologie) en de tabakssector (omwille van de regelgeving en de steeds sterkere exclusie van deze sector).

Beleggen in de jaren 2020

Vandaag zien we dat de digitalisering nog een versnelling hoger schakelt. De digitale handel bloeit, consumptie verschuift naar diensten en traditionele bedrijfsmodellen veranderen. De economische macht balanceert stilaan naar het Oosten en enkele sociodemografische groepen drukken steeds meer hun stempel op de wereldwijde groei, zoals de sterk groeiende middenklasse in opkomende landen. Tegelijk blijven megatrends zoals klimaatverandering, grondstoffenschaarste en versnellende verstedelijking uit het vorige decennium ook het komende decennium op de agenda.

Survival of the fittest

Een beleggingsstrategie waarbij u steeds kan meesurfen met de globale megatrends en de steeds veranderende economie? Dat lijkt op het eerste gezicht vrij complex. Nochtans kan het ook op een relatief eenvoudige en beproefde manier, namelijk door te beleggen in een zorgvuldige selectie van zowel jonge als gevestigde multinationale ondernemingen:

1. Jonge multinationals

Vaak zijn dit kleine tot middelgrote snelgroeiende ondernemingen. Typerend is dat ze vernieuwende en erg ondernemende oprichters hebben die disruptieve bedrijfsmodellen, technologieën, producten of diensten uitrollen. De aard van hun diensten en producten laat toe dat ze kunnen uitbreiden buiten hun thuismarkt. Ze slagen hierbij groeimogelijkheden voor te leggen op lange termijn, los van de hype van de dag.

2. Gevestigde multinationals

Dit zijn dominante en marktleidende ondernemingen, aangevuurd door ervaren management teams die kunnen omgaan met veranderende omstandigheden. Hun omzetbronnen zijn gevarieerd, zowel geografisch als qua producten en diensten. Hun merken stralen doorheen alle economische seizoenen kwaliteit uit en blijven steeds ‘top of mind’. Ze beschikken over veerkrachtige balansen en hebben toegang tot kapitaal op belangrijke momenten. Schaalgrootte is belangrijk, maar ze blijven in staat flexibel te reageren en lokale focus te behouden.

Multinationals zijn bedrijven die uit hun thuismarkt zijn gegroeid en zijn uitgebreid. Ze hebben geleerd om te gaan met de marktomstandigheden van regio’s die buiten hun eigen vertrouwd grondgebied liggen. Door hierin te beleggen kunt u inspelen op ondernemingen die in staat zijn om te gaan met veranderende internationale handelspatronen en economische verhoudingen.

1 De term 'fonds' is de gebruikelijke benaming voor een Instelling voor Collectieve Beleggingen (ICB), die kan bestaan onder het statuut van een ICBE (UCITS) of een AICB (niet-UCITS), en die diverse rechtsvormen kan aannemen (bevek, GBF enz.). Een ICB kan compartimenten bevatten. De fondsen zijn onderhevig aan risico’s. Ze kunnen zowel stijgen als dalen en mogelijk krijgen beleggers het bedrag van hun belegging niet terug.