Honderden palletten met vervallen geneesmiddelen en vaccins. Keenan Wyrobek keek zich enkele jaren geleden de ogen uit, toen hij samen met zijn vrouw (een epidemioloog) een distributiecentrum in Tanzania bezocht. Een tekort aan geneesmiddelen en vaccins was er niet. Alleen raakten ze door het gebrekkige wegennet nauwelijks bij de mensen. En eindigden ze buiten op palletten in de blakende zon.
Vandaag staat Keenan Wyrobek mee aan het hoofd van een onderneming met een paar honderd medewerkers. Zijn bedrijf stuurt drones dagelijks honderden keren de lucht in om zakjes bloed, vaccins en geneesmiddelen naar lokale ziekenhuizen over te brengen. Die worden met de hoogste precisie aan een papieren parachute gedropt, zodat de vliegtuigjes niet hoeven te landen. Zijn onderneming is vooral in Afrika actief: In Rwanda bijvoorbeeld, gebeurt vandaag al 75% van alle bloedleveringen buiten de hoofdstad met een van zijn drones. Ondertussen is het bedrijf ook in de VS met testleveringen begonnen1.
Naast het hete hangijzer van klimaat - alle vormen van transport en mobiliteit zijn verantwoordelijk voor 16,2% van de globale uitstoot2 - zijn er ook sociale, economische en technologische ontwikkelingen die onze invulling van mobiliteit aan het veranderen zijn. Het bovenstaande voorbeeld uit Rwanda is sprekend. Maar ook bij ons en elders in de wereld vinden kleine en grote (r)evoluties in mobiliteit en transport plaats. Op het fietspad wordt u voorbij gesneld door elektrische fietsen. Op de weg slalommen elektrische steps en skateboards langs het verkeer. En misschien liet er net iemand zijn deelauto achter voor uw deur. Terwijl we een eeuw geleden veelal paard, fiets en schoenen gebruikten voor onze dagelijkse verplaatsingen, doen we dat vandaag net ‘ietsje’ anders.
Nieuwe bedrijfsmodellen geïnspireerd op de deeleconomie en disruptieve technologieën, hebben de jongste jaren een nieuwe wind doen waaien in de mobiliteitssector. Denk aan de komst van on-demand diensten zoals Uber en Lyft, auto-, step- en fietsdelen, flexibele mobiliteitsabonnementen en natuurlijk de opmars van elektrische voertuigen (EV’s). Dé grote shift bij consumenten en bedrijven moet echter nog komen. Om één voorbeeld te geven: vandaag is nog minder dan 1% van alle voertuigen op onze planeet elektrisch. Of het nu om klimaat- of geopolitieke problemen gaat (Rusland, Midden-Oosten, …): in een wereld waar we gas en olie (moeten) leren afzweren, is elektrificatie waarschijnlijk de weg die we moeten uitgaan.
Verandering vraagt om investeringen. En omdat de nood aan verandering groot is, is ook de nood aan investeringen groot. En net dat kan opportuniteiten opleveren voor beleggers die willen inzetten op toekomstgerichte mobiliteit.
Beleggen in toekomstgerichte mobiliteit is in de eerste plaats beleggen op lange termijn: het is immers een thema dat over 10 jaar minstens even relevant zal zijn als vandaag. Beleggen in dit thema is niet hetzelfde als een mandje vullen met aandelen van populaire EV-fabrikanten. Het is belangrijk te diversifiëren en de risico’s trachten te spreiden over verschillende subsectoren:
Elke beleggingsbeslissing moet gebaseerd zijn op de essentiële beleggersinformatie en de prospectus van de desbetreffende belegging en in overeenstemming zijn met uw Financial ID.
Ook beleggen in toekomstgerichte mobiliteit?
1 Bronnen: https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(22)00095-X/fulltext
https://flyzipline.com/global-healthcare
https://podcasts.apple.com/us/podcast/launching-drone-delivery/id1602541473?i=1000554326807
2 Bron: ourworldindata.org/ghg-emissions-by-sector
3 Bron: Robeco
4 Zie onder meer https://www.reuters.com/article/us-usa-weather-grids-autos-insight-idUSKBN2AX18Y
5 Meer toelichting vindt u onder meer op https://www.geospatialworld.net/blogs/what-is-lidar-technology-and-how-does-it-work/
6 Gestructureerde financiële instrumenten, ook Structured Notes genoemd, bestaan in de vorm van ‘schuldbewijzen met totale of gedeeltelijke terugbetaling van het kapitaal’. Een gestructureerd schuldinstrument is een financieel instrument van bepaalde duur, doorgaans uitgegeven door financiële instellingen, dat een rendement biedt dat gekoppeld is aan een of meer onderliggende activa (bv. een rentevoet of beursindex) via vaste of variabele coupons die tijdens de looptijd of op de vervaldag van het effect worden uitbetaald. Voor een ‘schuldbewijs met recht op terugbetaling van het kapitaal’ verbindt de uitgever zich ertoe 100% van het ingeschreven kapitaal (uitgezonderd kosten) terug te betalen op de eindvervaldag (behalve bij faillissement of risico op faillissement van de uitgever). Bij een ‘schuldbewijs met een gedeeltelijk recht op terugbetaling van het kapitaal’ daarentegen verbindt de uitgever zich er niet toe om 100% van het ingeschreven kapitaal (zonder kosten) terug te betalen op eindvervaldag. Er bestaan ook ‘schuldbewijzen zonder recht op terugbetaling van het kapitaal’.