Geschreven door
Nicolas Dôme
Product Manager – Structured Products
Samengevat:
De fintech-sector kent al een tiental jaar een enorme groei. Die sector bestaat uit bedrijven die actief zijn in het toepassen en ontwikkelen van nieuwe technologieën voor de talrijke financiële diensten, vandaar de naam ‘fintech’, een samentrekking van de woorden ‘finance’ en ‘technologie’.
Net als in andere sectoren zorgt de vooruitgang op het vlak van informatica en telecom voor een fundamentele verandering van de situatie. Banken, verzekeringsmaatschappijen, leveranciers van betaalmiddelen, fondsbeheerders of beursoperatoren die zich snel kunnen aanpassen aan de opkomst van nieuwe technologische tools zullen betere diensten kunnen aanbieden aan hun cliënten, die trouwens steeds meer aangetrokken worden door de innovaties die in de financiële wereld worden ontwikkeld.
Fintech is ‘disruptief’, dat wil zeggen dat hij in korte tijd grote veranderingen teweegbrengt op de markt van de financiële diensten. Denk bijvoorbeeld aan de traditionele bankdiensten in België. Dertig jaar geleden deden Belgische consumenten het grootste deel van hun bankverrichtingen in een agentschap1. In de jaren ‘90 hebben de banken voor hun cliënten de mogelijkheid ingevoerd om overschrijvingen thuis te doen, eerst via telefoon, en aan het einde van de jaren ‘90, via internet.
In de jaren 2010 verschenen de eerste mobiele bankapps voor smartphones en tablets. Vandaag, minder dan tien jaar later, verklaren zeven op tien Belgen de bankdiensten te gebruiken via een app2. In de toekomst zal dat aantal nog toenemen aangezien bijna negen op tien jongeren al bankapps gebruiken.
De digitale transformatie heeft niet enkel betrekking op de klassieke bankdiensten. De hele financiële wereld is volop aan het digitaliseren en de beweging zet zich voort. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van artificiële intelligentie om beter in te spelen op de verwachtingen van de cliënten, om hen efficiënt te adviseren of om wanbetalingen te voorspellen3. Door het gebruik van ‘big data’, dat wil zeggen de geïnformatiseerde verwerking van enorme hoeveelheden gegevens, is het mogelijk om de financiële diensten te optimaliseren.
Bovendien raken sociale media en andere middelen voor directe interactie met de cliënten, net als chatsystemen, steeds meer ingeburgerd. De technologische innovaties bieden ook de mogelijkheid om de financiële transacties te versnellen, wat met name voor de beursplatformen een zeer belangrijke parameter is4. Ze bieden ook nieuwe manieren om betalingen te doen5. De fintech-sector is dus in volle bloei en zal de financiële sector op zijn kop blijven zetten.
Deze (r)evolutie van de financiële sector, die de voorbije jaren al snel ging, is sinds de coronacrisis nog versneld. Veel consumenten hebben, toen ze thuis vastgekluisterd zaten en zich bewust waren van het belang om de contacten te beperken om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, immers een beroep gedaan op onlineverkoop en de nieuwe betaalmiddelen.
Zo is de verkoop via internet in de eerste helft van 2020 in België met 20% gestegen6. En ook als we de coronacrisis overwinnen, zal die neiging om meer online te kopen in de toekomst waarschijnlijk niet verdwijnen. Bij de eerste versoepeling van de maatregelen in de zomer van 2020 stelden we immers vast dat de afstandsverkoop in ons land bleef toenemen7.
Ook in de context van de coronacrisis geven consumenten ook steeds meer de voorkeur aan contactloos betalen. In België kende contactloos betalen vorig jaar een nooit eerder geziene groei van meer dan 280% ten opzichte van 20198. Voortaan verlopen meer dan vier op tien kaartbetalingen contactloos. Die technologie heeft dus nog een groeimarge maar de recente groei was al indrukwekkend. De gezondheidscrisis heeft bankiers en andere financiële adviseurs er ook toe aangezet om in de communicatie met hun cliënten voorrang te geven aan digitale kanalen. De beveiligde platformen voor de financiële sector kenden tijdens de lockdownperiodes een intense activiteit.
De fintech-bedrijven die actief zijn in alle domeinen die in dit artikel aan bod komen, hebben logischerwijze voordeel gehaald uit deze versnelling van het gebruik van nieuwe technologieën in de financiële sector. Volgens de analisten van Bloomberg Intelligence9 zullen fintechs het naar verwachting goed blijven doen. De neobanken en de onlinebetaaldiensten zullen waarschijnlijk cliënten blijven aantrekken.
Net als elke andere sector houdt fintech risico’s in. Uit de recente faillissementen van het Duitse Wirecard en het Britse Greensill Capital blijkt dat de problemen inzake slecht beheer die bepaalde traditionele financiële bedrijven in het verleden al aan het wankelen hebben gebracht, ook bedrijven kunnen treffen die actief zijn in fintech.
Bovendien bestaat die sector ook uit start-ups, dat wil zeggen zeer jonge ondernemingen die moeten afrekenen met de onzekerheden van de toekomstige evolutie van hun markt. Conclusie: net als in andere sectoren moeten beleggers die hun pijlen richten op innoverende fintech-bedrijven zich bewust zijn van de risico’s die eraan verbonden zijn. Een evenwichtige portefeuille, gebaseerd op een oordeelkundige diversificatie van de activaklassen, blijft noodzakelijk om eventuele stormen te doorstaan.
1 Bronnen: https://www.lalibre.be/economie/entreprises-startup/les-paiements-en-pleine-revolution-51b8f9d8e4b0de6db9c9d175 en https://www.lalibre.be/economie/entreprises-startup/fortis-rationalise-l-e-banking51b8712ae4b0de6db9a585c9
2 Bron: https://www.febelfin.be/nl/press-room/een-app-etijt-voor-bankieren
4 Bron: https://www.lecho.be/les-marches/actu/general/quand-la-technologie-defie-les-courtiers/9045985.html
6 Bronnen: https://plus.lesoir.be/324876/article/2020-09-14/e-commerce-ventes-en-hausse-chiffre-daffaires-en-berne en https://www.rtbf.be/info/economie/detail_e-commerce-en-belgique-plus-d-achats-plus-d-acheteurs-mais-des-montants-depenses-inferieurs-en-2020
9 Bron: Bloomberg Intelligence, 2021 Outlook: U.S. Fintech and Payments. https://blinks.bloomberg.com/news/stories/QL4EP9T0G1KW