Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat

  • In december 2018 behaalden de Red Lions als eerste Belgische ploeg ooit de wereldtitel in een collectieve discipline.
  • Enkele dagen geleden wonnen de Watducks – waarvan Deutsche Bank de hoofdsponsor is – de titel van het Europees kampioenschap (EHL), vergelijkbaar met de Champions League in het voetbal.
  • Waar komt de wilskracht voor zo’n tour de force vandaan? Op de koffie bij Simon Gougnard en Vincent Vanasch, twee sterspelers van onze nationale hockeyploeg en de Watducks.

"Je moet eerst enkele finales verliezen voor je er een kunt winnen”, zegt Vincent Vanasch, die twee jaar op rij uitgeroepen is tot beste keeper ter wereld. “We hebben veel geleerd uit onze nederlagen en het waren telkens details die de doorslag gaven. In de finale in Rio (2016) speelden we bijvoorbeeld voor het eerst voor een publiek van 15.000 mensen. Die ervaring hielp ons in de finale in Bhubaneswar (2018). Daar hadden we allemaal de knop omgedraaid: ditmaal is het aan ons! Door de details te beheersen, zijn we tot het uiterste kunnen gaan. Het spook van de tweede plaats leefde misschien in de media, maar zeker niet in de groep."

Voor middenvelder Simon Gougnard speelde zelfbeheersing een essentiële rol: "De techniek, het potentieel van de groep en de fysieke vorm hadden we al. Wat veranderd is, is onze emotionele zelfbeheersing op sleutelmomenten in de match. De mentale voorbereiding van de jongste jaren, de teamspirit en de ervaring uit de vorige finales gaven ons de mentale kracht."

Mentale controle kun je leren

Maar hoe bereid je je mentaal voor op zo’n wedstrijd? "Toen we Shane McLeod als coach kregen voor de Olympische Spelen, heeft hij beslist om daar zelf aan te werken. Hij wou geen mental coach van buitenaf”, vertelt Vincent Vanasch. “Voor hem moest iedereen open kaart kunnen spelen. En die aanpak werkt: het geeft ons meer zelfvertrouwen op het moment dat we het nodig hebben."

Simon Gougnard vult aan: "McLeod heeft daar een heel systeem voor uitgewerkt. We houden regelmatig een soort speeddating waarbij we onze goede en minder goede kanten tegen het licht houden. We spreken ook in groep over iedere afzonderlijke speler. Zo leren we met persoonlijke feedback om te gaan. En McLeod heeft van elke speler een soort fiche waarop staat hoe die zich gedraagt in stresserende omstandigheden. Ik weet nu hoe mijn ploegmaat reageert als hij onder druk staat, waardoor ik beter op hem kan inspelen."

Vincent Vanasch: "Dankzij die technieken begrijpen we beter hoe de anderen in elkaar zitten en kunnen we daar rekening mee houden. We trainen ook heel vaak samen, dus we hadden voldoende tijd om die mechanismen in te bouwen."

Winnaarsmentaliteit op en naast het veld

Naast het gestructureerde werk, is ook een goede teamspirit belangrijk. Simon Gougnard bevestigt: "Etentjes met ploegmaats, activiteiten buiten het hockey… dat soort spontane initiatieven versterkt de band die we nodig hebben om onszelf te overstijgen op moeilijke momenten."

Topsport vraagt opofferingen. Simon Gougnard: "Van hockey word je niet rijk, we hebben allemaal een backup-plan nodig voor het leven na onze hockeycarrières. Velen van ons hebben hogere studies gedaan terwijl ze ook in de nationale ploeg speelden. Ikzelf combineer hockey ook met een professionele carrière. Toen ik studeerde wilde ik op alle fronten goed presteren. Het was voor mij een uitdaging om me op een ander domein te ontwikkelen naast het hockey."

"We hebben het tempo van onze studies moeten aanpassen en veel meer discipline aan de dag moeten leggen dan andere studenten. Daar heb je een ijzeren wil voor nodig. Vandaag mogen we best trots zijn op de weg die we aflegden", besluit Vincent Vanasch.

Van hockey tot crossovermuziek

Deutsche Bank sponsort niet alleen verschillende hockeyclubs zoals Royal Antwerp Hockey Club, Indiana THC (Gent) en de Waterloo Ducks. Daarnaast ondersteunt onze bank eveneens culturele initiatieven voor het goede doel zoals Shoot For Good. Deutsche Bank is bovendien trotse partner van European Philharmonia, onder leiding van dirigent Walter Proost. Al sinds 2013 bewijst het gezelschap dat ABBA, Queen, Prince en zelfs Metallica best te verzoenen zijn met een symfonisch orkest.

Meer weten over de Watducks, de hockeyploeg die Deutsche Bank sponsort?

Ontdek het op hun website

Lees ook