Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat

  • Steeds meer Belgen worden het slachtoffer van fraude via internetbankieren.
  • Door onderstaande tips op te volgen kunt u zichzelf heel wat narigheid besparen.

Volgens cijfers van Febelfin werden 9.747 Belgen in 2018 het slachtoffer van fraude via internetbankieren. Het totale fraudeverlies bedroeg ruim 8 miljoen euro. Ter vergelijking: in héél 2017 waren er 3.205 gevallen, met een totaal verlies van 2,5 miljoen euro. Een alarmerende stijging dus.

Bijna altijd maken fraudeurs gebruik van phishing: ze vissen naar uw inloggegevens en bankcodes om geld van uw rekening te stelen. Dat doen ze onder meer via e-mail, telefoon, sms, sociale media of pop-ups in uw internetbrowser.

Eens een frauduleuze betaling werd uitgevoerd en de bank dus heeft verlaten, is het meestal té laat om het bedrag terug te vorderen.

Hou in het achterhoofd dat fraudeurs steeds ingenieuzer te werk gaan. Valse e-mails van echte e-mails onderscheiden, kan soms een hele uitdaging zijn.

U kunt heel wat onheil voorkomen door oog te hebben voor volgende zaken:

Lees ook