Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Wat doet Investment Advice?

Wim D’Haese (Head of Investment Advice): ‘We analyseren de macro-economische context en de financiële markten. Op basis daarvan ontwikkelen we een aangepaste beleggingsstrategie voor onze cliënten. Veel beleggers hebben te weinig tijd om zelf de economie op de voet te volgen. Ze krijgen het liefst het advies van een specialist. Zo zijn ze zeker dat hun beleggingen bijdragen aan hun persoonlijke objectieven en kunnen onze cliënten met een gerust hart gaan slapen.’

Hoe werkt het team?

David Ghezal (Investment Strategist): ‘We zijn in totaal met vier medewerkers, maar we kunnen putten uit informatie van honderden specialisten van Deutsche Bank over de hele wereld. Daaruit halen wij de relevante info voor onze cliënten. We werken ook samen met het Chief Investment Office in Frankfurt en Genève, voor een uniforme strategie voor het private cliënteel in Europa. Die strategie vertalen we dan naar onze cliënten in België, want niet alle oplossingen gelden voor elk land.’

Hoe raakt de informatie tot bij de beleggers?

Wim D’Haese:

‘Via de relatiebeheerders, die de cliënten informeren.’

‘Via artikels in kranten of magazines en publicaties op onze website.’

‘Via DB Market Insights, ons maandelijkse marktoverzicht. Dat is een update over onze beleggingsstrategie in een heel toegankelijke tekst met illustraties.’

‘Via artikels op sociale media zoals Facebook, om ook een jonger publiek te bereiken.’

‘Via gepersonaliseerde mailings, waarin we cliënten wijzen op beleggingsopportuniteiten.’

‘Via de online toegang van de portefeuille geven we continu advies over de structuur van de portefeuille en de kwaliteit van de producten.’

‘Via onze expertisesessies voor telkens 250 à 300 cliënten. Tijdens die sessies bespreken we de economie en de beurzen, de uitdagingen maar ook de opportuniteiten die beleggers kunnen grijpen.’

Welke strategische visie geeft Investment Advice momenteel?

David Ghezal: ‘Het klimaat is gunstig voor risicovolle activa, aandelen in de eerste plaats. Dat heeft een positieve impact op de winstgroei van bedrijven. We verwachten een winstgroei van minstens 10% in de verschillende regio’s. Uiteraard blijven we de actualiteit op de voet volgen en passen we ons scenario regelmatig aan. Maar wie zijn geld intelligent belegt, hoeft zeker geen schrik te hebben.’

Hoe onafhankelijk is jullie advies?

David Ghezal: ‘Door onze open architectuur – in tegenstelling tot de meeste banken beperken we ons aanbod niet tot huisproducten - is ons advies onpartijdig. We proberen de best mogelijke oplossingen te vinden voor onze cliënten. Dat kan evengoed een fonds zijn van onze partners als van Deutsche Bank zelf. Momenteel zijn 81% van de fondsen van andere beheerders.’

Is het beleggingsadvies voor alle cliënten hetzelfde?

Wim D’Haese: ‘De relatiebeheerders vertalen de strategische inzichten naar oplossingen op maat van hun cliënten en dit aan de hand van hun persoonlijke beleggersprofiel ‘Financial ID’. We maken onze strategische inzichten ook steeds persoonlijker. Als producten het minder goed doen dan de alternatieven op onze DB Best Advice-lijst, dan zullen we onze cliënten daarover informeren en betere alternatieven suggereren.’

David Ghezal: ‘Via de online banking-service tonen we onze cliënten waar ze staan ten opzichte van hun financiële doelstellingen. We verfijnen onze online diensten steeds verder zodat onze cliënten een persoonlijker advies krijgen.’

Wim D’Haese: ‘Op basis van het Financial ID stelt de online service oplossingen voor aan de cliënt. Maar in welk product hij belegt en voor welk bedrag, blijft een keuze waarbij de belegger persoonlijk advies nodig kan hebben. Onze adviseurs zijn de ideale gesprekspartner om de verschillende alternatieven tot in het kleinste detail uit te leggen.’

Is de beleggingsservice verder doorgedreven dan bij andere banken?

Wim D’Haese: ‘Absoluut. In andere landen doet Deutsche Bank verschillende activiteiten, in België geven we vooral advies op het vlak van sparen en beleggen – nu de rente zo laag staat, ligt de klemtoon vanzelfsprekend op beleggen. De wereldwijde expertise van Deutsche Bank is voor ons een belangrijke troef.’

David Ghezal: ‘Elke dag gebeurt er iets dat impact kan hebben op ons advies. Dat maakt elke dag anders en houdt onze job boeiend.’

Lees ook