Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Een huisje kopen met een tuin en de rest van zijn geld op een spaarboekje plaatsen. Dat is het cliché over de Belg en zijn geld. Komt dit nog steeds overeen met de realiteit? Deutsche Bank stelde de vraag in de grote exclusieve enquête 'De Belg en zijn geld'. In juli 2017 interviewde het marktonderzoeksbureau Profacts 621 mensen (een representatief voorbeeld van de Belgische bevolking) naar hun mening over banken en beleggingen. Eerder waren de resultaten te lezen in De Standaard en Le Soir. Nu delen we ze met onze trouwe lezers.


Samengevat

  • Kies voor persoonlijk advies.
  • Kies voor een bank die uw belang voorop zet.
  • Kies voor competente adviseurs, geen verkopers.
  • Ga voor een risicoprofiel op maat.
  • Ga voor ruime keuze, ook van externe fondsenbeheerders.
  • Beperk de kosten zoveel mogelijk.

Er bestaat een hemelsbreed verschil tussen wat de Belg van zijn bank verwacht inzake beleggingsadvies en wat hij krijgt, blijkt uit een recente enquête.1

Uit een bevraging van marktonderzoeksbureau ProFacts blijkt dat de Belg een persoonlijk adviseur verkiest boven een onlinebank. 58% van de Belgen prefereert menselijk contact boven de als meer onpersoonlijk ervaren aanpak van een pure online bankrelatie. Het lijkt aannemelijk dat er in een persoonlijk gesprek beter gepeild kan worden naar de doelstellingen, verwachtingen en risicobereidheid van een klant dan in een online vragenlijst.

Uit de enquête blijkt ook dat heel wat Belgen vinden dat hun kennis over beleggen tekortschiet. Voor 37,7% van de niet-beleggers is dit zelfs een van de belangrijkste redenen om niet te beleggen. Niet te verwonderen dat 58% van de ondervraagde consumenten verwacht dat hun bank hen zaken bijleert over bankieren en beleggen.

Praktijk

De verschillen tussen wat beleggers verwachten en wat ze in de praktijk bij de meeste banken krijgen, blijken echter nogal groot te zijn. Slechts 32,8% van de ondervraagde mensen is akkoord met de stelling “Mijn bank heeft een beleggersprofiel dat perfect bij mij past.” Slechts 44,5% van de respondenten vindt dat zijn bank hem persoonlijk kent en weet wat zijn financiële doelen zijn.

De beleggers zijn ook erg sceptisch over de objectiviteit en de vakkennis van hun bankrelatie. Slechts 34% vindt dat zijn persoonlijk adviseur een expert in beleggingen is. Amper 19,6% van de Belgen denkt dat de bank in de eerste plaats voor de belangen van de klant opkomt. Veel meer mensen zijn ervan overtuigd dat de bank zichzelf op de eerste plaats zet, en dan pas aan de klant denkt.

Echt advies herkennen

Niet alle banken doen het zo slecht. Deutsche Bank krijgt van zijn klanten een tevredenheidsscore van 8 op 10. De reden? Deutsche Bank beantwoordt wel aan de – terechte – verwachtingen van zijn klanten. Deutsche Bank adviseert klanten in hun belang, niet in dat van de bank. De medewerkers van Deutsche Bank zijn geen verkopers van producten, maar competente adviseurs. Zij geven pas advies na het opstellen van een risicoprofiel op maat, dat rekening houdt met uw doelstellingen, uw beleggingshorizon en uw gewenste risicofactor. Dit noemt men het Financial ID.

Deutsche Bank biedt ook niet enkel de eigen producten aan, maar beleggingsfondsen van een twintigtal andere fondsenbeheerders. Overal waar mogelijk worden de kosten tot een minimum beperkt. Op de meeste van de meer dan 1.600 aangeboden beleggingsfondsen betaalt u 0% in- of uitstapkosten. Tenslotte kunt u ook rekenen op een ‘dienst na verkoop’. Wanneer een beleggingsproduct niet langer aan uw oorspronkelijke doelstellingen beantwoordt, ontvangt u alerts en meldingen in uw DB Portfolio Manager.

Heeft uw bank het goed met u voor?

Herken de signalen.

Mijn bank stelt een uniek persoonlijk profiel van me op.

Dit profiel houdt rekening met mijn kennis en ervaring, financiële doelstellingen, beleggingshorizon en risicoprofiel.

Mijn bank biedt niet alleen huisfondsen aan, maar ook fondsen van externe beheerders.

Mijn bankier adviseert me in alle objectiviteit en stelt mijn belang voorop.

Mijn bankier adviseert me niet alleen om bepaalde activa te kopen, hij verwittigt me desnoods ook als ik activa uit mijn portefeuille beter verkoop.

Mijn bank rekent altijd de laagst mogelijke kosten aan.

Mijn bank biedt naast huisfondsen ook fondsen van externe beheerders aan, maar tegen een hogere kost.

Mijn bank maakt geen persoonlijk financieel profiel, maar werkt met generieke begrippen als “defensief” en “dynamisch”.

Mijn bank rekent (hoge) instap-, uitstap- en bewaarkosten aan.

Mijn bank biedt enkel huisfondsen aan.

Mijn bank is niet transparant over kosten.

Mijn bankier geeft geen onpartijdig of objectief advies over beleggen.

Mijn bankier promoot het “beleggingsproduct van de maand” dat bij nader toezien interessanter is voor de bank dan voor mezelf.

Mijn bankier adviseert me wel om bepaalde producten te kopen, maar nooit om iets te verkopen.

Lees ook

1 Bron: Profacts, enquête onder 621 Belgen, juli 2017