Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat

  • Themabeleggen laat u toe rechtstreeks in te spelen op megatrends en te investeren in toekomstgerichte ondernemingen.
  • Thematische fondsen groeien sneller op de langere termijn en presteren sterker dan bredere fondsen

Thematische aandelenfondsen verdienen een prominente plaats in de dynamische beleggingsportefeuille. Daarover zijn de fondsenspecialisten Nancy Meuron van Belfius, Guy Janssens van BNP Paribas Fortis en Knut Huys van Deutsche Bank het eens.

De klimaatverandering, de digitale revolutie en de demografische evolutie hebben een grondige invloed op onze maatschappij en onze planeet. Klassieke beleggingen in sectoren of geografische zones volstaan vaak niet om daarop in te spelen. ‘Bij Belfius zien we thematisch investeren als dé manier om te beleggen in de krachtige trends die onze toekomst bepalen. De belegger kan rendement creëren door innovatieve zakenmodellen te steunen die een antwoord bieden op de uitdagingen van de maatschappij van morgen’, verklaart Nancy Meuron.

Themabeleggen laat u toe rechtstreeks in te spelen op megatrends en te investeren in toekomstgerichte ondernemingen. Bovendien groeien thematische fondsen sneller op de langere termijn en presteren ze sterker dan bredere fondsen. ‘Bij BNP Paribas Fortis geloven we zeer sterk in deze thematische aanpak. We alloceren ongeveer een derde van onze totale duurzame portefeuille naar thema’s. We kiezen daarbij voor de core/satellite-approach, waarbij we een bredere kern aanvullen met thematische accenten die de belegger zelf kiest’, duidt Guy Janssens.

Ook Deutsche Bank schuift thematische beleggingsfondsen naar voor als aan enkele voorwaarden wordt voldaan. ‘Het moet vanuit een langetermijnperspectief gebeuren, en de geselecteerde trends moeten blijvers zijn’, zegt Huys. ‘Bovendien moeten de trends breed genoeg zijn om er een gediversifieerd aandelenfonds mee samen te kunnen stellen. Een niche-fenomeen dat plots in de mode is, kan geen afdoende reden zijn om een thema naar voor te schuiven. Dat eindigt steevast in tranen. Een investeringsplan met periodieke aankopen kan helpen om de volatiliteit wat af te vlakken en het instapmoment beter te spreiden.

Welke thema’s worden in de toekomst de interessantste?

Huys: ‘Wij zien meerdere grote megatrends. Ondanks de opgelopen waardering blijft technologische innovatie zoals robotisering en artificiële intelligentie nog steeds interessant op lange termijn. Ecologie en de vergrijzing zijn andere grote thema’s die onze toekomst mede vorm zullen geven. Ook veiligheid is een blijver. Een goede persoonsgebonden en cyberveiligheid is een noodzakelijke voorwaarde voor elke verdere vooruitgang. Ook maatschappelijk verantwoord beleggen zit in de lift. Er is een veelbelovende toekomst voor bedrijven die naast hun dagdagelijkse expertise de kaart van goed bestuur trekken en aan het milieu en aan alle andere belanghebbenden denken.’

Janssens: ‘Ik volg mijn collega in die drie megatrends. Ook smart cities is een thema dat ons na aan het hart ligt. Tegen 2050 woont 70 procent van de wereldbevolking in steden. We moeten ontzettend hard investeren om de vervuiling, de files en de veiligheid op een slimme manier binnen de perken te houden. We kijken ook steeds uit naar nieuwe thema’s. Zo namen we bijvoorbeeld een nieuw fonds op in gezonde voeding.’

Meuron: ‘De thema’s die gelieerd zijn aan de disruptie van de economische modellen zijn inderdaad het meest veelbelovend. Het gaat om technologische, maar ook sociale, culturele en economische trends. Alle factoren die onze maatschappij bepalen, zijn grondig aan het verschuiven. Een interessant voorbeeld is een fonds dat toelaat te beleggen in de duurzame productie van hout: dat is niet klassiek, maar erg veelbelovend, onder meer door de exploderende vraag naar houtpulp voor kartonnen verpakkingen voor op internet geplaatste bestellingen.’

Wat zijn de sleutelcriteria bij de selectie van themafondsen?

Meuron: ‘Zeer belangrijk is een precieze definitie van het universum van bedrijven die binnen het thema actief zijn. Daarnaast zijn uiteraard de ervaring van de fondsenbeheerders, de beheerskosten en de kwaliteit van de aandelenanalyse van groot belang.’

Huys: ‘We vragen ons eerst en vooral af of een thema een blijver is. Het universum dient inderdaad groot en breed genoeg te zijn. Het thema ecologie werd tien jaar geleden vaak te eng gedefinieerd als louter wind- en zonne-energie. Maar ecologie is zoveel meer: denk aan energie-efficiëntie, isolatie, het slimme netwerk voor elektriciteit, enz.’

Janssens: ‘Voor ons moeten de thema’s vooral dicht bij de leefwereld van de klanten staan. Daarnaast is ook voor ons de puurheid van het fonds belangrijk. Minstens de helft van de omzet van alle bedrijven in een themafonds moet je rechtstreeks aan het thema kunnen linken.’

Vragen uw klanten zelf om thematische investeringen?

Janssens: ‘Maar liefst twee derde van onze nieuwe klanten kiest voor een duurzame en maatschappelijk verantwoorde portefeuille. Vooral het klimaat en de vergrijzing spreken erg aan. De klanten willen beleggen in een verhaal. Hun beleggingen moeten impact hebben op het milieu en de maatschappij.’

Meuron: ‘Ook wij zien de interesse in zulke thema’s snel groeien bij onze klanten. Ze zien themafondsen als een diversificatie van hun portefeuille, en vooral als een manier om vandaag al te investeren in de wereld van morgen.’

Huys: ‘Ze vragen vaak een bepaald thema te bespelen via een fonds. We gaan graag mee in de vraag naar thematische accenten, als diversificatie en op voldoende lange termijn.’

Lees ook