Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat

  • Onze Private Bankers staan in voor de financiële dienstverlening bij cliënten met een belegbaar vermogen vanaf één miljoen euro
  • Daarbij gaan we uit van een langetermijnrelatie, waarbij we vaak niet alleen de cliënt maar ook zijn familie en kinderen begeleiden.
  • De cliënt kan vanzelfsprekend ook rekenen op fiscaal en juridisch advies (estate planning).

Wat is Private Banking precies?

”Financiële dienstverlening op maat van wie minimum 1 miljoen euro te beleggen heeft”, vertelt Pieter De Bisschop (Head of Private Banking). ”Onze 27 Private Bankers hebben elk jarenlang ervaring in de financiële wereld. Zij zijn de eerste contactpersonen voor onze Private Banking-cliënten, dus moeten ze een sterke vertrouwensband kunnen opbouwen. Achter hen staat een hele reeks teams in voor het beheer en de opvolging van de portefeuille, aandelenresearch, fondsenselectie, het ontwikkelen van gestructureerde producten op maat, enzovoort.”

Gaat het louter om portefeuillebeheer?

”Nee. Bijzonder belangrijk zijn ook de mensen van het Estate Planning-team, die onze cliënten vanuit juridisch en fiscaal oogpunt bijstaan bij de bescherming, structurering en overdracht van hun vermogen. We nemen het hele plaatje mee: hoe is het vermogen gestructureerd? Met welke aandachtspunten hou je best rekening? Welke verschillende scenario’s zijn er mogelijk? Op welke manier wens je je vermogen over te dragen naar de kinderen?, enzovoort. Onze Private Bankers denken sowieso altijd op lange termijn, en houden rekening met de volledige context. We gaan uit van een jarenlange relatie, waarbij we niet alleen de cliënt maar ook zijn familie en kinderen begeleiden, soms van generatie tot generatie.”

Welke eigenschappen moet een goede Private Banker hebben?

”Hij moet vooral een echte, persoonlijke vertrouwensrelatie opbouwen met de cliënt. Weinig mensen willen aan iemand die ze niet kennen uitleggen hoe hun kapitaalstructuur in elkaar zit of welke plannen ze hebben voor hun erfopvolging. Een Private Banker moet investeren in die relatie, de cliënt informeren over de lange termijn en hem bewustmaken van de noodzaak aan een degelijke planning.”

Hoe beheren jullie het geld van jullie cliënten?

”Eén mogelijkheid is onze Advisory-dienstverlening. Deze dienst raadt de cliënt bepaalde pistes aan op basis van zijn of haar risicoprofiel, maar de cliënt heeft het laatste woord. Hij of zij kan een heel andere koers volgen, maar dan moet je wel al flink wat verstand hebben van beleggen én de tijd kunnen nemen om het dagelijks beheer van je assets ter harte te nemen.”

”Daarom merken we dat cliënten met grotere vermogens steeds vaker naar discretionair beheer neigen. Daarbij geeft de cliënt ons een mandaat om zijn of haar portefeuille liquide middelen te beheren. Deutsche Bank beheert die middelen dan volgens het unieke Financial ID van de cliënt. De cliënt hoeft voor de rest niets meer te doen.”

Waarom zou je als cliënt dat beheer uit handen geven?

”Het voordeel van discretionair beheer is dat je de visie volgt van specialisten die dag in, dag uit bezig zijn met financieel beheer. Het nadeel is dat de meeste beheerders maar weinig info geven over wat ze precies doen. Veel verder dan een jaarrapport of af en toe een babbeltje met je Private Banker over de grote lijnen, gaat het niet.”

”Dat doen we anders bij Deutsche Bank. Bij elke transactie kun je, als je dat wenst, een bericht krijgen met precieze info over wat je beheerder kocht of verkocht, en waarom. Je hebt dus het comfort dat specialisten voor jou je geld beheren én je bent tegelijk heel goed op de hoogte van hoe ze dat doen. Dit is de specifieke aanpak van Private Banking bij Deutsche Bank.”

”De cliënt kan trouwens flexibel combineren. Het is bijvoorbeeld perfect mogelijk om voor een deel van een vermogen voor discretionair beheer met de visie van Deutsche Bank te kiezen, en voor een ander deel voor adviserend fondsenbeheer.”

Het aanbod is onlangs ook beter gestroomlijnd?

”We hebben het vooral veel duidelijker gemaakt, zodat de cliënt scherpere keuzes kan maken. Zowel bij discretionair als adviserend beheer maken we het onderscheid tussen twee soorten portefeuilles. Ten eerste de klassieke portefeuille met individuele aandelen en obligaties, die de visie van Deutsche Bank weerspiegelt. Ten tweede een portefeuille met fondsen van onze beste partners.”

”De reden daarvoor is dat we de troeven van Deutsche Bank nog beter willen uitspelen. We maken deel uit van een grote internationale groep. We baseren ons op een globale visie en expertise van een groep die aanwezig is op alle belangrijke financiële centra ter wereld. Dat is een grote troef, en die visie weerspiegelt zich dus in onze voorgestelde individuele aandelen en obligaties. Uiteraard maken we hier een onderscheid afhankelijk van het Financial ID van de cliënt.”

”Daarnaast is onze open architectuur een meerwaarde. Het overgrote deel van de fondsen die we aanbieden, is niet van Deutsche Bank zelf. De cliënt is er dus zeker van dat de beheerders in alle vrijheid voor de beste keuzes gaan. Zo geven we onze cliënten de mogelijkheid om in te stappen in de fondsen van 28 fondsenhuizen die bij de beste ter wereld horen.”

Gepersonaliseerde evenementen in de hubs

Private Banking draait om vertrouwen, discretie, service op maat en constante bereikbaarheid. Veel cliënten vinden het leuk dat de Private Banker bij hen thuiskomt om grondig te bespreken wat ze met hun geld willen bereiken. Maar vaak vinden onze cliënten het ook prettig om bij ons langs te komen. Daarom hebben we in enkele van onze Financial Centers Private Banking Hubs geïnstalleerd. Er zijn ondertussen al hubs in de Financial Centers van Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Leuven, Waterloo en eind 2017 in Namen en Montgomery.

Alle hubs zijn uitgerust met de nodige digitale technologie. De cliënt kan in een vingerknip met zijn of haar tablet inloggen op de flatscreen-tv aan de muur. Als de inbreng van een specialist nodig is, starten we meteen een videoconferentie op. Zo kunnen we op afstand met een portefeuillebeheerder of Estate Planner spreken of rechtstreeks de meest recente opportuniteiten op de markten bekijken. We hebben in dezelfde ruimte ook alle tools om de portefeuille van de cliënt door te nemen.

Benieuwd hoe een Private Banker voor u het verschil kan maken?

Neem contact op met onze Private Banking-diensten op het nummer 02 551 60 20.

Lees ook