Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat:

  • “Digitalisering, gezondheid en beleving: dat zijn de sectoren die met deze generatie in opmars zijn. De zaak is om binnen die sectoren de winnaars te kiezen”, oordeelt Jack Neele.
  • “De verandering draait niet zozeer om producten of sectoren, maar om de relatie tussen bedrijf en klant”, vindt Rik Vera.

Digitalisering, gezondheid en beleving

Jack Neele
Fundmanager
| Robeco Institutional Asset Management

“We zien drie trends die kansen bieden voor beleggers: ten eerste is er de digitale verschuiving. Millennials of generatie Y (generatie voor 2000 geboren) en Generatie Z (generatie na 2000) gebruiken abonnementsdiensten als Spotify en Netflix, waar je overal en altijd gebruik van kunt maken. Ook op vlak van betalingen is de digitalisatie definitief ingezet. Niet alleen nieuwe spelers als PayPal maar ook Visa en Mastercard doen daar hun voordeel mee. E-commerce groeit ten koste van de winkelstraat."

"Ten tweede is er de gezondheidstrend. Deze generatie let meer op voeding en besteedt meer tijd aan sport. Goed voor merken als Adidas en Nike, maar ook voor allerlei apps, smartwatches en fitbits."

"Tot slot is er de verschuiving van bezit naar beleving. Deze generatie richt zich meer op ervaringen die ze deelt via sociale media. Een huis of een auto bezitten is minder belangrijk. Reizen is dat wel. Een uitzondering zijn misschien luxegoederen en cosmetica. De selfiegeneratie wil er goed uitzien op Snapchat en Instagram.”

“Een heel specifiek onderdeel van de belevingseconomie is de gamingbusiness. Games als League of Legends (LoL) of Fortnite zijn erg populair. Veel millennials spelen ze niet alleen, maar kijken ook via streamingplatformen naar de professionele spelers. De finale van LoL is live bekeken door 60 miljoen mensen wereldwijd.”

“Digitalisering, gezondheid en beleving: dat zijn volgens ons de sectoren die dankzij deze generatie in opmars zijn. De zaak is uiteraard om binnen die sectoren de winnaars te kiezen. Want voor elk disruptief bedrijf dat de wind in de zeilen heeft, zijn er tien bedrijven die het niet maken.”

Allergisch aan complexiteit

Rik Vera
Medeoprichter
| Nexxworks, dat bedrijven inspireert om
radicaal te innoveren

“Voor mij gaat de verandering die deze generatie in het bedrijfsleven introduceert, niet zozeer om producten of sectoren, maar om de relatie tussen bedrijf en klant. Traditionele bedrijven zijn niet noodzakelijk in het nadeel. Ze hebben kennis van de markt en hun product, en ze hebben meer middelen dan de een of andere start-up met een bizarre naam. Maar ze moeten een antwoord vinden op een aantal trends."

“Ten tweede: deze generatie is allergisch aan complexiteit. Ze wil in één oogopslag zien: is dit iets voor mij of niet? Bevalt iets niet, dan swipen ze naar het volgende. In een dergelijke omgeving draait veel rond vertrouwen. 75% van de millennials geeft aan dat ze per definitie niet vertrouwen wat een bedrijf zegt over zichzelf. 78% vertrouwt wel wat hun peers zeggen over dat bedrijf. De mening van leeftijdgenoten of andere gebruikers weegt heel zwaar door."

“Drie: transparantie. Veel bedrijven hebben daar al stappen gezet, maar vaak is er nog werk aan de winkel. Jongeren uit Generatie Y en Z willen weten wat er met hun centen gebeurt als ze investeren. En ze willen niet al te veel tussenpersonen. Ze willen te maken krijgen met de mensen die hun echt kunnen helpen, niet met middlemen."

“Bedrijven die hiermee rekening houden, hebben een voorsprong. Neem nu Uber. Ik vind zeker niet alles om over te juichen, maar Uber heeft het hele taxigebeuren wel vereenvoudigd. Je weet wat je gaat betalen en wie je chauffeur is. Je kunt recensies van je peers lezen over de chauffeur. De betaling gaat vanzelf van je rekening en er zijn geen tussenpersonen tussen jou en de chauffeur. Vergelijk dat met een klassiek taxibedrijf, en je ziet waarom Uber zoveel succes heeft."

Interesse in fondsen die beleggen in megatrends?

Ontdek dit fonds

- of -

Contacteer Talk & Invest op 078 153 154.
Maak een afspraak in uw Financial Center op 078 156 160.

Lees ook