Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat:

  • De teams Marketing & Strategy en Communications ondersteunen mee de unieke positie van Deutsche Bank in het Belgische financiële landschap.
  • Deutsche Bank wil de eerste bank in België worden die gepersonaliseerd beleggingsadvies ook digitaal verstrekt.

De unieke identiteit van Deutsche Bank België? Die wordt mee vormgegeven door twee teams: Marketing & Strategy en Communications. Een interview met Jean-Michel Segers, Head of Marketing & Strategy en Denis Henet, Head of Communications.

Wat doet het team Marketing & Strategy?

Jean-Michel Segers vertelt: « De rol van onze zeskoppige afdeling is om de positie van Deutsche Bank in België te versterken als dé specialist in beleggingsadvies. Zodra iemand overweegt om te beleggen, moet hij niet alleen spontaan aan Deutsche Bank denken. Hij moet zich na een eerste contact ook gesterkt voelen, ongeacht of dit contact online, telefonisch of in een van onze agentschappen was. Onze ambitie is om die ervaring niet alleen aan onze 300.000 cliënten te bieden, maar ook aan iedereen die interesse heeft in onze diensten. »

En het team Communications?

Denis Henet: « Ons 12-koppig team heeft een multidisciplinaire opdracht. Zo houden we ons onder meer bezig met de verzending van brieven en e-mails, het materiaal in onze verkooppunten, de uitwerking van brochures en video’s, de ontwikkeling van reclamecampagnes en direct marketing. We beheren ook onze sociale mediakanalen en zorgen mee voor de rubriek Nieuws & Advies die u nu leest, onze cliëntenmagazines Money Expert (voor beleggers) en Money Explorer (voor spaarders), de DB Planning Insights, … Tot slot zijn we eveneens verantwoordelijk voor de organisatie van evenementen voor cliënten. »

graph
Denis Henet, Head of Communications

Wat is de rode draad in de aanpak?

Denis Henet: « In een overvolle sector willen we ons absoluut onderscheiden. Wij positioneren ons als de verdedigers van de cliëntenbelangen. Deutsche Bank heeft altijd al de traditionele bankpraktijken ter discussie gesteld en cliënten tot actie opgeroepen. In periodes met hoge rentes was het makkelijker om die boodschap over te brengen. Vandaag hebben we nog steeds dezelfde identiteit en benadrukken we wat ons in de markt onderscheidt: keuze, expertise en prijs. »

Jean-Michel Segers vervolgt : « Ons doel verandert niet: actief meewerken aan de cliëntentevredenheid. Dat is volgens ons de beste manier om onze bank in België te laten groeien. Wij blijven ervan overtuigd dat een tevreden cliënt ons sneller een groter deel van zijn vermogen zal toevertrouwen. »

Is er gezien de sterke concurrentie, de lage rente en steeds strengere regelgeving nog ruimte voor creativiteit in de Belgische banksector?

Jean-Michel Segers: « Beperkingen zijn net de beste motor voor creativiteit. We moeten voortdurend nieuwe oplossingen zoeken, gewoon omdat wat gisteren werkte heel waarschijnlijk morgen niet meer zal werken. Op dit punt verschilt de banksector niet van andere sectoren. »

Denis Henet: « Dat is precies onze rol: in een verzadigde markt creativiteit de vrije loop laten. We hebben het geluk dat ons merk een heel specifieke positionering heeft. Een klassiekere of zelfs voorzichtigere communicatie zou op termijn ons merkimago verzwakken. Dat zien we als we onze cliënten bevragen: zij blijven erg gehecht aan en zelfs trots op een bank die een dergelijk doortastend betoog houdt. Wat naamsbekendheid betreft, is er nog wel werk aan de winkel. Sommige mensen weten nog steeds niet precies wat we doen en stappen een agentschap binnen voor een autolening. We moeten dus blijven hameren op de drie componenten van ons DNA: een ruime keuze, expertise in beleggingsadvies en prijzen die bij de interessantste van de markt zijn. »

Het Belgische bankenlandschap is de jongste tien jaar volledig veranderd. Waarin onderscheidt Deutsche Bank zich in de huidige markt?

Jean-Michel Segers: « De Belgische markt is uiteengevallen in enerzijds de grote traditionele banken, die zoveel mogelijk verschillende producten aanbieden (spaar- en beleggingsproducten, kredieten, verzekeringen, …) en anderzijds tal van uitsluitend online nichespelers die focussen op sparen en beleggen. Grootbanken geven beleggingsadvies, maar dat is doorgaans gebaseerd op hun eigen producten. Hoe weet de belegger dan echt zeker dat het voorgestelde product bij de beste van zijn categorie behoort? Onlinebanken onderscheiden zich beter … maar bieden in het algemeen niet de mogelijkheid om op een persoonlijke manier te communiceren met beleggingsadviseurs voor de opvolging van hun portefeuille en de validering van hun beslissingen. We stellen echter dagelijks vast dat onze cliënten dit willen, zelfs de jongsten. Bij Deutsche Bank positioneren we ons tussen die twee: wij zijn een bank die gespecialiseerd is in beleggingsadvies, die kiest voor een open architectuur en die steunt op een netwerk van experts in de agentschappen. We hebben niet de ambitie om alles te doen. We willen gewoon doen waar we goed in zijn, namelijk spaar- en beleggingsadvies geven. »

Hoe zien jullie de digitale ontwikkeling verder vorm krijgen?

Jean-Michel Segers: « Vandaag zien we dat behoeften al digitaal worden ingevuld, met name voor dagelijkse verrichtingen en in mindere mate voor hypothecaire kredieten. Maar op vlak van beleggingsadvies is het aanbod vrijwel onbestaand. Deutsche Bank wil deze leemte opvullen en zich onderscheiden door de eerste bank in België te worden die beleggingsadvies digitaal kan verstrekken, bij aan- en verkoop, proactief en volledig aangepast aan de persoonlijke doelstellingen van elke cliënt. »

Denis Henet: « Voor communicatie zien we in de digitale transformatie een echte opportuniteit, op voorwaarde dat ze de dienstverlening verbetert. Het potentieel is enorm, maar we moeten het kanaliseren zodat de voorgestelde tools in overeenstemming blijven met onze positionering. Technisch gezien zouden we tientallen widgets kunnen ontwikkelen voor onze MyBank-app, maar enkel deze die ons beleggingsadviesaanbod verbeteren, interesseren onze cliënten. »

Deutsche Bank gaat voor persoonlijk advies, grote keuze en lage kosten.

Ontdek onze oplossingen

Lees ook