Management Server
Téléphone

Deutsche Bank

Samengevat

  • “Big data zijn niet goed of slecht. Ze zijn goed én slecht en we moeten er allemaal onze verantwoordelijkheid over nemen”, oordeelt Luc De Brabandere.
  • “Enkel mastodonten als Google of Facebook slagen erin om big data te verzilveren. Hun monopolie is een probleem”, waarschuwt Jo Caudron.

“Nieuwe technologie vereist nieuwe denkpatronen”

Burgerlijk ingenieur en filosoof Luc de Brabandere (Louvain School of Management).

“Als klant droom je van een perfecte dienstverlening. Om die te geven, heeft een bedrijf enorm veel data nodig. Anderzijds ben je bang van wat er met die info zal gebeuren. Zijn big data dus goed of slecht? Zelf vind ik dat een verkeerde vraagstelling. Big data zijn goed én slecht, en we moeten er allemaal onze verantwoordelijkheid over nemen.”

“Om dat te kunnen doen, moeten we uit onze oude denkpatronen breken. Vergelijk het met de ontdekking van olie. De eerste 40 jaar werd die alleen gebruikt om te verbranden, net als steenkool. Pas in 1890 kwam er de eerste nieuwe toepassing, de verbrandingsmotor. Niet de ontdekking van aardolie was de omwenteling, wel wat je ermee deed.”

“Nieuwe technologie vereist dus nieuwe denkpatronen, en dat vergt een inspanning. Mijn generatie is groot geworden met de krant. Die stuurt jou informatie en jij betaalt ervoor. Bekeken vanuit dat denkpatroon kun je Google niet begrijpen, want daar is alles gratis. Maar het is omgekeerd: jij stuurt informatie over jou naar Google, zij verdienen geld met die informatie.”

“Onze eerste prioriteit moet dus zijn om achter de schermen te kijken en wat meer aan systeemdenken te doen. Dat is niet alleen de taak van politici, maar de verantwoordelijkheid van ons allemaal.”

‘‘Hebben de overheden wel de skills om te controleren?”

Belgisch Internetpionier Jo Caudron is CEO van consultancybedrijf Duval Union Consulting.

“In theorie zouden we met big data heel wat slimme toepassingen kunnen verzinnen. In de praktijk zijn er maar heel weinig organisaties die dat kunnen. Het doorsnee bedrijf slaagt er niet in om data te minen om er iets nuttigs mee te doen. Mastodonten als Google of Facebook wel.”

“Dat levert soms uitwassen op, maar die staan in se los van de data zelf. Het is eerder de mercantiele mens die geld probeert te verdienen en dan niet noodzakelijk alle achterpoortjes sluit. Als Facebook een paar miljarden meer kan verdienen door een oogje dicht te knijpen, dan zal dat gebeuren.”

De monopoliepositie van dergelijke bedrijven is een probleem. Mocht er in de hele wereld maar één bank of mediabedrijf zijn, zou dat ons enorme zorgen baren. De overheden hebben dat ook toegelaten, waarschijnlijk omdat ze begot niet weten wat er precies gebeurt. Door enkele incidenten begint het besef nu te dagen, maar hebben de overheden wel de skills en tools om effectief te controleren? Ik betwijfel het.”

“Beter zou zijn om proactief te werken. Nu wordt men pas wakker als er een incident is. Alles wat met het internet wordt verbonden, van kerncentrales tot auto’s, levert een veiligheidsrisico op, en telkens weer blijkt dat de beveiliging verwaarloosd is. Tot het volgende incident. Zowel bij Europa als Amerika bestaat nu de intentie om beter te controleren, maar achter de schermen gebeurt waarschijnlijk nog veel wat we niet weten. Er zullen nog veel incidenten volgen voor we tot een evenwichtiger situatie komen.”

Wat doet Deutsche Bank om uw gegevens te beschermen?

Dankzij de nieuwe privacyregels krijgt u nog meer transparantie over de verwerking van uw persoonsgegevens.

Lees ons artikel

Lees ook