Téléphone

Deutsche Bank

Internetbanken pakken uit met “robotadvies”. Maar als het op beleggingsadvies aankomt, verkiezen bijna zes op de tien Belgen een persoonlijk adviseur boven een internetbank. Slechts 5,1 % van de respondenten heeft meer vertrouwen in de onlinebank dan in persoonlijk advies. En nog eens 34,2 % weet het niet zo goed (“noch akkoord, noch niet akkoord”). Deutsche Bank stelde de vraag in de grote exclusieve enquête 'De Belg en zijn geld'. In juli 2017 interviewde het marktonderzoeksbureau Profacts 621 mensen (een representatief voorbeeld van de Belgische bevolking) naar hun mening over banken en beleggingen. Eerder waren de resultaten te lezen in De Standaard en Le Soir. Nu delen we ze met onze trouwe lezers.


Beleggen is persoonlijk

Iedere belegger is anders en iedereen heeft welbepaalde doelstellingen voor ogen binnen bepaalde risicokrijtlijnen. Vandaar dat het zo belangrijk is dat uw bankier de tijd neemt om u te leren kennen, naar uw behoeften te peilen en u te helpen uw doelstellingen te omschrijven. Dat gaat nu eenmaal beter in een persoonlijk gesprek met een expert ter zake dan in een online omgeving met een standaard vragenlijst.

Gepersonaliseerd gaat ook verder dan het indelen van klanten in vooraf bepaalde (en vaak gedateerde) klantengroepen als “offensief”, “gebalanceerd” en “defensief.” Hoed u ervoor als uw bank u zonder veel omwegen in zo’n categorie indeelt. Wat is gepersonaliseerd advies dan wel? Eerst en vooral vergt het een multidimensionale aanpak. Wat is uw financiële situatie? Wat is uw beleggingshorizon? Hoe is het gesteld met uw kennis van en ervaring met financiële producten? Wat zijn uw financiële doelstellingen? Vervolgens is het aangewezen om een deel van het vermogen in functie van deze doelstellingen te beleggen. U wil immers niet evenveel risico nemen met uw gehele kapitaal, maar een bepaald deel onmiddellijk beschikbaar houden, een ander deel beschermen voor later en een laatste deel mogelijk wel risicovol beleggen met het oog op meer mogelijk rendement

Grootbanken geen alternatief

In grootbanken krijgt u, in tegenstelling tot bij de pure onlinespelers, wel advies van een persoon van vlees en bloed. Maar ondanks de uitgesproken behoefte van beleggers aan gepersonaliseerd advies op maat, schieten heel wat grootbanken te kort wat betreft productaanbod, objectiviteit van advies en expertise. Nog te vaak worden klanten gegroepeerd in een beperkt aantal vage (en gedateerde) standaard risicoprofielen. Het gevolg: minder dan de helft van de Belgen (44,5 %) vindt dat zijn bank hem persoonlijk kent en weet wat zijn financiële doelen zijn.*.

Nog te vaak is het ‘advies’ van grootbanken allesbehalve gepersonaliseerd, maar eerder een promopraatje voor het huisfonds van de maand. Het gevolg: slechts 33,6 % van de ondervraagde beleggers omschrijft zijn persoonlijk adviseur als een expert in beleggingen. Een ander pijnpunt, bij zowel internetbanken als grootbanken: nog te vaak worden producten verkocht, maar vervolgens niet of onvoldoende opgevolgd. Slechts 32,8 % van de beleggers geeft aan dat zijn bank hen niet alleen aankoop- maar ook verkoopadvies geeft. Niet verwonderlijk dat slechts 20 % van de consumenten gelooft dat hun bank opkomt voor hun belangen, en niet voor die van de bank zelf.

Marges…

De waarheid is dat de marges op het huisproduct van de maand in veel gevallen vooral interessant zijn voor de bank. De adviezen die grootbanken geven, komen vaak van verkopers die onder enorme druk bepaalde marges moeten halen. Een goeie bankier vertrekt echter van uw behoeften en uw doelen. Het helpt alvast als een bank het niet moet hebben van marges op in-, uitstap- en bewaarkosten, als adviseurs experts zijn en geen verkopers en als cliënten kunnen kiezen uit een breder universum dan enkel de eigen huisfondsen.

Online tools meer dan welkom

Hoewel Belgen liever face to face advies ontvangen, zijn ze allesbehalve vies van een performante online omgeving om beleggingen op te volgen en te beheren. 47,6 % verwacht van zijn bank efficiënte tools om online beleggingen te beheren. De ideale bank biedt de Belg dus niet alleen persoonlijk en objectief advies dat in de eerste plaats de klant ten goede komt. Ze zorgt ook voor een perfecte online ervaring, met overzichtelijke boordtabellen waarin u in één oogopslag uw portefeuille kunt raadplegen, analysetools waarmee u de prestaties van uw portefeuille kunt afzetten tegen uw doelstellingen, meldingen die erop wijzen dat actie geboden is en prognoses die u inzicht geven in de toekomst van uw kapitaal.

Geïnteresseerd in een bank die resoluut kiest voor een persoonlijke aanpak (met het Financial ID), een breed productaanbod (1.600 fondsen, voornamelijk van externe beheerders), expertise in beleggen, opvolging van uw beleggingen en de krachtige Online Portfolio Manager?

Neem contact op met ons via 078 156 160
of via de rubriek ‘Contact’

* Bron : Profacts, enquête afgenomen bij 621 belgen, juli 2017.